سایت خبری تحلیلی اخبار تجارت - آخرين عناوين تجارت برون مرزی :: نسخه کامل http://www.akhbartejarat.ir/trade/crossBorderBusiness Sun, 22 Apr 2018 09:22:18 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهیه شده در پایگاه خبری تحلیلی اخبار تجارت http://www.akhbartejarat.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری اخبار تجارت آزاد است. Sun, 22 Apr 2018 09:22:18 GMT تجارت برون مرزی 60 پایان دلبری تجاری دوبی از ایران http://www.akhbartejarat.ir/news/4902/پایان-دلبری-تجاری-دوبی-ایران به گزارش اخبار تجارت به نقل ازنيوز  شینهوا، در پی تحولات و تنش‌های جدید روابط بین تهران و ابوظبی ، دولت ایران می‌کوشد اهمیت شهر دوبی را به عنوان یک "هاب منطقه ای" در تجارت خارجی خود کم‌تر کرده و در عوض شهر دوحه و بنادر عمان را جایگزین تجارت منطقه ای و جهانی خود کند. ایران سالانه میلیاردها دلار از طریق دوبی کالا وارد می کند و در ۳ دهه گذشته نقش دوبی در تجارت خارجی ایران همواره رو به افزایش بوده است. براساس گزارش وب سایت ایرانی" فایننشال تریبیون" – با فایننشال تایمز اشتباه نشود- تصمیم اخیر ایران در پی افزایش فشارها و سخت‌گیری‌های جدید دولت امارات متحده عربی و مقامات دوبی به تجار ایرانی از طریق وضع قانون جدیدمالیات بر ارزش افزوده، صدور ویزا و محدودیت‌های بانکی اعمال شده است. در اوایل ماه جاری – میلادی- بانک مرکزی ایران اعلام کرد در پی اعمال محدودیت‌های جدید بانک‌های دوبی برای بانک‌های ایرانی، بانک مرکزی ایران به دنبال جایگزین کردن بانک های دیگر منطقه برای تجارت و دادوستد بانک‌های ایرانی است. همزمان روابط سیاسی ایران با قطر و عمان در ماه‌های گذشته رو به گرمی بیشتری رفته و این در حالی است که روابط تهران و ابوظبی طی ماه‌های اخیر و به ویژه از زمان تحریم همه‌جانبه دولت قطر از سوی همسایگان عرب این کشور – عربستانسعودی، امارات و بحرین-  رو به تنش و سردی بیشتری رفته است. "حسین یعقوبی" معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی ایران به صراحت اعلام کرده که ایران قصد دارد کشورهای قطر و عمان را جایگزین امارات در تجارت و دادوستد منطقه‌ای خود کند. علاوه بر این "عدنان موسی‌پور" رییس اتاق بازرگانی ایران و قطر نیز در مصاحبه‌ای با "فایننشال تریبیون" تاکید کرده: قطر و عمان توانایی تسهیل تجارت خارجی ایران را دارند. او گفته است: با این حال ما نباید روابط تجاری خود خود را با امارات متحده عربی قطع کنیم... چون این کشور تنها مجرای تجارت خارجی ما در دوران تحریم‌ها بوده است." بر اساس آخرین آمار گمرک ایران، حجم تجارت ایران و امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۱۲.۹ میلیارد دلار بوده است که رقم بسیار قابل توجهی است و اهمیت این رقم به ویژه در زمانی که با حجم تجارت ایران با کشورهایی چون قطر و عمان مقایسه می شود، بیشتر درک می‌شود. حجم صادرات ایران به قطر در ۱۱ ماه منتهی به ۲۰ فوریه ۲۰۱۸ بالغ بر ۲۱۵ میلیون دلار بوده است. این میزان در مدت مشابه سال قبل تنها ۹۲ میلیون دلار بوده است. همچنین حجم واردات ایران از قطر در ۱۰ ماه منتهی به ۲۱ ژانویه ۲۰۱۸ با افزایش ۱۵۷ درصدی به رقم ۲۱ میلیون دلار رسیده است. به نظر می‌رسد دور زدن محدودیت‌های بانکی مهم‌ترین انگیزه ایران و تجار ایرانی از تمایل به سمت بانک‌های قطری به جای بانک‌های اماراتی است. ]]> تجارت برون مرزی Tue, 27 Feb 2018 02:54:56 GMT http://www.akhbartejarat.ir/news/4902/پایان-دلبری-تجاری-دوبی-ایران دیوان عدالت افزایش تعرفه واردات خودرو را لغو کرد+تصویر رای http://www.akhbartejarat.ir/news/4715/دیوان-عدالت-افزایش-تعرفه-واردات-خودرو-لغو-تصویر-رای به گزارش اخبار تجارت به نقل از مهر، دیوان عدالت اداری در جریان رسیدگی به شکایت یک شخصیت حقیقی که خواستار لغو مصوبه دولت درباره افزایش تعرفه واردات خودرو شده بود، اجرای مصوبه مذکور دولت را متوقف کرد. متن رای دیوان عدالت اداری به این شرح است:  « با بررسی مفاد دادخواست شاکی و ضمائم آن و امعان نظر و مداقه در مصوبات مورد شکایت به شماره ۱۸۷۵۸/ت۲۸۸۱۷ مورخ ۱۳۸۲/۴/۱۰ و اصلاحات بعدی آن و مصوبه اخیر التصویب به شماره ۱۲۵۵۷۳/ت۵۴۸۰۳ مورخ ۱۳۹۶/۰۹/۱۰ هیأت وزیران راجع به ضوابط مربوط به خودروهای وارداتی و تعیین و افزایش حقوق ورودی خودروها و با لحاظ اینکه عمده ایراد شاکی نسبت به همین قسمت از مصوبات ابراز شده است و تقاضای صدور دستور موقت نیز راجع به این قسمت از مصوبه اخیر التصویب (افزایش حقوق ورودی خودروها) به شرح بند الف ماده ۱۴ مربوط به انواع خودروهای سواری بنزینی و دیزلی و به شرح بند ب همین ماده راجع به انواع خودروهای هیبریدی می باشد که تعرفه حقوق ورودی بعضی از انواع خودروها تا ۹۵ درصد نیز افزایش یافته است و علی الخصوص در مورد خودروهای موضوع بند ب ماده ۱۴ مصوبه اخیر الصدور (خودروهای هیبریدی) این افزایش با لحاظ سابقه حقوق ورودی آنها بسیار ملموس و موثر می باشد و از سویی در ماده واحده قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین آلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها مصوب ۱۳۷۱ که عمده مقررات آن لازم الاجرا می باشد وخاص واردات خودروها می باشد تعرفه های مربوط به واردات خودرو با ذکر معیار و فرمول خاص بیان شده است و اختیار اعطایی در تبصره ۱۵ همین ماده واحده مقید به موارد ضروری در راستای حمایت از تولید داخل است که در مصوبه یاد شده اخیر این ضرورت تبیین و اعلام نشده است و جها آن به لحاظ اینکه حکم استثنایی است بیان نگردید و نیز نوع و میزان سود بازرگانی ویژه و تفکیک با تجمیع آن با سود مندرج در اصل ماده واحده نیز ضابطه مند نگردید در حالی که موارد ضروری و اضطرار، عمدتاً حالتی است که موقت و احصایی باید باشد و تأثیر این ضرورت بر اقتصاد و تولید داخل که باید حتماً با ارتقای کیفیت باشد از سوی مرجع وضع در معرض انظار واقع گردد که چنین نشده ستو چون با این وصف اجرای مصوبه با عنایت به تحمیل هزینه های سنگین اقتصادی بر بازار و واردات خودرو صعوبت استرداد هزینه های اضافه پرداختی در صورت فسخ یا ابطال مصوبه موجبات تعذر عامه و شاکی را فراهم می آورد و توقف اجرای مصوبه یاد شده ضرورت دارد و فوریت امر احراز می شود فلذا با اختیار حاصله از مواد ۳۴ و ۳۵ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲ اجرای مصوبه اخیر به شماره ۱۲۵۵۷۳/ت ۵۴۸۰۳ مورخ ۱۳۹۶/۰۹/۱۰ را صرفاً در بخش افزایش تعرفه حقوق ورودی خودروهای وارداتی علی الخصوص در خودروهای هیبریدی که حتی موضوع رقابت بین آنها و تولید داخلی در اقل مراتب است متوقف، و قرار قبولی آن را تا رسیدگی نهایی صادر می نماید اجرای این دستور پس از صدور و ابلاغ می باشد این دستور قطعی است.» تصویر رای دیوان عدالت اداری    ]]> تجارت برون مرزی Wed, 07 Feb 2018 10:18:48 GMT http://www.akhbartejarat.ir/news/4715/دیوان-عدالت-افزایش-تعرفه-واردات-خودرو-لغو-تصویر-رای مشکلات ایران و چین را بزرگ نکنید/سرمایه گذاری۲.۳میلیاردی در ایران http://www.akhbartejarat.ir/news/4611/مشکلات-ایران-چین-بزرگ-نکنید-سرمایه-گذاری۲-۳میلیاردی به گزارش اخبار تجارت به نقل از مهر محمد خزاعی در سومین همایش فرصت‌های بازرگانی و سرمایه گذاری ایران و چین در اتاق ایران افزود: سالانه ۱۱ میلیارد دلار نفت ایران به چین صادر می‌شود و سطح فروش نفت خام ایران به چین بالاترین سطح در طی دهه اخیر بوده است. وی اضافه کرد: مجموع تجارت ما با چین اعم از صادرات و واردات در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۲ درصد افزایش داشته است و اولین قرارداد بزرگ مالی بین جمهوری اسلامی ایران و یک موسسه مالی چین به مبلغ ۱۰ میلیارد دلار امضا شد.   خزاعی افزود: حدود ۱۱ میلیارد دلار پروژ های ایرانی برای تامین مالی چین معرفی شده‌اند و تمام اقدامات مربوط در حوزه‌های صنعتی و بهداشتی انجام شده است.   وی با اشاره به افزایش سطح تجاری بین دو کشور گفت: حضور شرکت های تجاری چین در ایران و حضور هیئت های ایران در چین حاکی از عزم همکاری بین طرفین است. رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: رابطه ایران و چین در دوران تحریم بسیار دوستانه بوده و ما از حمایت ملت و دولت چین برخوردار بوده‌ایم. وی با بیان اینکه به محض بروز مشکلی در چین یا ایران برخی شروع به بزرگ کردن این مسائل می‌کنند، گفت: این روش می‌تواند به روابط حسنه دیرینه چند هزار ساله صدمه بزند و علت این است که ممکن است، ما در ایران و عده ای هم در چین انتظار داشته باشند، همه چیز کامل باشد و واقعیت‌های مربوط به دو کشور را نادیده بگیریم، در صورتی که باید در دیپلماسی سیاسی و اقتصادی واقعیت‌ها را در نظر گرفت. خزاعی افزود: واقعیت در مورد جمهوری اسلامی ایران این است که ایران امروز یکی از مهمترین قدرت‌های سیاسی و اقتصادی منطقه است و بدون حضور ایران معادلات سیاسی منطقه رقم نمی‌خورد.   وی افزود: رابطه ایران و چین در دوران تحریم بسیار دوستانه بوده و ما از حمایت ملت و دولت چین برخوردار بوده ایم. رابطه ایران و چین یک رابطه کوتاه مدت نیست و چند هزار ساله است و ریشه در فرهنگ و اقتصاد دو کشور دارد.   رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران از هر نوع همکاری اقتصادی، سرمایه گذاری و همکاری‌ سیاسی و دو جانبه در سطح منطقه به شکل کامل استقبال می‌کند. وی افزود: واقعیت‌ها در مورد چین آن است که چین امروز با چین ۱۰ و ۱۵ سال قبل بسیار متفاوت است. امسال چین چهلمین سال اصلاحات اقتصادی خودش را می‌گذراند. برنامه توسعه اقتصادی چین رشد بالای ۶.۵ درصد را برای سال های آینده در نظر گرفته است و چین ایده های بزرگ اقتصادی را در سطح بین‌المللی مطرح کرده است.   خزاعی گفت: ایده یک راه یک کمربند ازجانب ریاست جمهوری چین که در سال ۲۰۱۳ مطرح شد، یکی از ایده‌های مهمی است که جغرافیایی سیاسی و اقتصادی دنیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.   وی افزود: اتفاقا در این ایده ایران و منطقه ما جایگاه بسیار مهم و اساسی را دارد و باید داشته باشد.   رئیس کل سازمان سرمایه گذرای و کمک های اقتصادی و فنی ایران گفت: تاسیس بانک سرمایه گذاری آسیا یکی از اقدامات مهم دیگر چین در چند سال اخیر بوده است که ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه اولیه آن بوده است. ضمن اینکه منابع این بانک صرفا مخصوص سرمایه گذاری در کشورهای آسیایی است. وی افزود: با همکاری چینی ها و تلاش وزارت اقتصاد، ایران به عنوان عضو موسس این بانک از ابتدا حضور داشته است.   خزاعی به اقدام دیگر یعنی ایجاد صندوق مربوط به یک جاده یک کمربند ازجانب چین اشاره کرد و گفت: این صندوق با سرمایه اولیه ۴۸ میلیارد دلار است که پیش بینی می‌شود سرمایه‌گذاری در طرح یک کمربند یک جاده در سال‌های آتی به بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار برسد. وی افزود: چین امروز به قدرت بزرگ تجاری تبدیل شده که ارتباطات تجاری با اوراسیا و آفریقا دارد، بنابراین ما امروز در مورد یک قدرت مثل چین بحث می کنیم و همچنین بحث در مورد یک قدرت برتر در منطقه مثل جمهوری اسلامی ایران است.   رئیس کل سازمان سرمایه‌گذرای و کمک های اقتصادی و فنی ایران اضافه کرد: تنظیم روابط، کنترل روابط و تلاش برای توسعه روابط از جانب هر دو کشور بسیار مهم است. گسترش روابط بین ایران و چین به نفع هر دو ملت است، فضای عمومی جهان را هم باید در نظر گرفت.   وی افزود: چین و ایران شریک راهبردی و تاریخی هم محسوب می شوند و ریاست جمهوری چین یکی از اولین روسای جمهوری بود که در سال های اخیر به ایران سفر کرد و روابط بین دو کشور روز به روز در حال گسترش است، برخلاف اینکه بعضی ها فکر می‌کنند این روابط دچار مشکل شده است، اما این روابط در حال توسعه است.   رئیس کل سازمان سرمایه گذرای و کمک های اقتصادی و فنی ایران گفت: ریاست جمهوری خلق چین و رئیس جمهوری ایران بارها بر تصمیم جدی و راهبردی دو کشور در زمینه های سیاسی و اقتصادی تاکید کرده اند. وی افزود: طبیعی است گسترش روابط بین ایران و چین بسیار در مسائل سیاسی و اقتصادی منطقه موثر است و طبیعی است که از این اتفاقات برخی از کشورها منطقه ای و در سطح جهان راضی نباشند بنابراین هم ایران و چین و هم بخش خصوصی و دولتی ایران و چین و هم بانک های ایران و چین باید مراقب کنیم تا به این روابط صدمه نخورد. خزاعی افزود: اگر مشکلی در مسیر تجارت مثل بحث بانکی یا مثل پتروشیمی به وجود می‌آید، با کمک دو کشور حل شود و سعی شود که جلوی این مشکلات گرفته شود، کما اینکه این مشکلات اکنون حل شده است. خزاعی اضافه کرد: ما در وزارت اقتصاد آمادگی بیش از بیش برای سرمایه گذاری شرکت های چینی داریم و باید بگویم که از اواخر سال ۹۲ ۱۳تا دی ماه ۱۳۹۶ در حوزه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم شرکت‌های چینی در ایران بوده است.   رئیس کل سازمان سرمایه گذرای و کمک های اقتصادی و فنی ایران گفت: این در حالی است که سرمایه‌گذرای مستقیم شرکت‌های چینی از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۲ فقط ۱۱۰ میلیون دلار بوده است.  معاون وزیر اقتصاد افزود: ما در جمهوری اسلامی ایران معتقد به گسترش روابط اقتصادی با همه کشورهای دنیا به جز بعضی کشورهای خاص هستیم و ایجاد تنوع در منابع تامین مالی برای ایران مهم است و امیدواریم در این مسیر از همکاری دولت و ملت چین بهره‌مند شویم. ]]> تجارت برون مرزی Tue, 30 Jan 2018 08:28:52 GMT http://www.akhbartejarat.ir/news/4611/مشکلات-ایران-چین-بزرگ-نکنید-سرمایه-گذاری۲-۳میلیاردی احتمال اصلاح تعرفه واردات خودروهای هیبریدی http://www.akhbartejarat.ir/news/4589/احتمال-اصلاح-تعرفه-واردات-خودروهای-هیبریدی به گزارش اخبار تجارت به نقل از مهر خانه ملت، ولی ملکی در خصوص کاهش تعرفه واردات خودرو توسط مجلس شورای اسلامی، اظهارداشت: اخیرا با اعمال ماده ۲۳۶ قانون آیین‏ نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و امضای ۱۸ نفر از نمایندگان درخواست از نمایندگان موضوع کاهش تعرفه واردات خودرو به هیات رییسه مجلس ارائه شد و سپس هیات رییسه آن را به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع داد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کاهش تعرفه واردات خودرو در کمیسیون رای لازم را کسب کرد و دوباره باید در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شود، گفت: در صورت عدم تداخل مطرح شدن این موضوع در صحن علنی مجلس با بررسی لایحه بودجه ۹۷ بزودی مورد بررسی قرار می‌گیرد. نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم تا حداقل در خصوص خودروهای هیبریدی تصمیم درستی گرفته شود و تعرفه‌های واردات آنها متعادل شود، ادامه داد: باید منتظر بود تا مشاهده شود واکنش مجلس در این خصوص چگونه است. وی با بیان اینکه این درخواست تنها برای کاهش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی نیست بلکه در زمینه تمام خودروها است، تصریح کرد: نمی‌توان در حال حاضر در خصوص میزان کاهش تعرفه‌های واردات پیش‌بینی کرد باید صبر کنیم تا در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خانه ملت در پایان با تاکید بر اینکه افزایش قیمت خودروهای خارجی بر قیمت خودروهای داخلی با قیمتی بیش از ۶۰ میلیون تومان اثرگذار بود، خاطرنشان کرد: این مسئله به راحتی باعث ایجاد تورم در جامعه بوده که از آن در زمینه درخواست کاهش نرخ تعرفه واردات خودرو استفاده کرده‌ایم. ]]> تجارت برون مرزی Sat, 27 Jan 2018 10:29:40 GMT http://www.akhbartejarat.ir/news/4589/احتمال-اصلاح-تعرفه-واردات-خودروهای-هیبریدی ۲۰۰ هزار تن پوشاک سالانه به کشور وارد یا قاچاق می‌شود http://www.akhbartejarat.ir/news/4577/۲۰۰-هزار-تن-پوشاک-سالانه-کشور-وارد-یا-قاچاق-می-شود به گزارش اخبار تجارت به نقل از مهر ، افسانه محرابی،مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت افزود: ارزش پوشاک مورد نیاز کشور در سال ۳۲ هزار میلیارد تومان برآورد می شود که فقط ۲۲ هزار میلیارد تومان معادل ۷۰ درصد آن در داخل تولید می شود. وی گفت : صنایع نساجی و پوشاک با ۹۸۰۰ واحد صنعتی از الیاف تا پوشاک، ۱۱ درصد از کل صنایع، ۲۸۰ هزار اشتغال صنعتی و ۵ درصد کل سرمایه گذاری صنعت کشور معادل ۹۰ هزار میلیارد ریال را در اختیار دارد. محرابی با بیان اینکه حداقل ۴۰ درصد از صنایع نساجی و پوشاک کشور معادل حدود ۴ هزار واحد نیازمند نوسازی و بازسازی است افزود : هرچند تعداد انگشت شماری از واحدها به ماشین آلات ۲۰۱۷ مجهز شده اند اما فناوری حدود ۶۰ درصد واحدهای دیگر هم صد درصد به روز نیست.   مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک گفت : اغلب بنگاهها مشکل دارند و صنعت پوشاک برای جهانی شدن و تولید محصولات رقابتی با کیفیت بالا علاوه بر آموزش نیروی انسانی، کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری و استفاده از مواد اولیه مرغوب نیازمند استفاده از ماشین آلات جدید و فناوری روز است. محرابی افزود : بیشتر نیاز ما به بازسازی و نوسازی در صنعت نساجی و پوشاک مربوط به زنجیره قبل از پوشاک از جمله نخ و رنگرزی است و برخلاف نساجی در بخش پوشاک عمده نیاز ما ایجاد واحدهای پوشاک با فناوریهای روز دنیا است. مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک ظرفیت پائین تولید را از مشکلات اساسی صنعت پوشاک برشمرد و گفت : جدای از قاچاق پذیر بودن پوشاک که این صنعت را اذیت می کند، بی توجهی به موضوعاتی چون آموزش و طراحی و مد همچنین نبود یا کمبود دستگاههای برش تمام اتوماتیک باعث شده است بسیاری از واحدهای پوشاک با یک سوم ظرفیت کار کنند، درحال حاضر حدود ۷۰ درصد واحدهای پوشاک کشور با ظرفیتی پائین و کمتر از یک سوم کار می کنند. محرابی با اشاره به حجم بالای قاچاق پوشاک و ضرورت مقابله با این پدیده افزود: مبارزه با قاچاق به یک عزم ملی با مشارکت همه دستگاهها نیاز دارد، بخشی از قاچاق بصورت کوله بری، معافیت های مرزنشینی، ملوانی، ته لنجی و مناطق آزاد انجام می شد برهمین اساس شناسنامه دارکردن پوشاک وارداتی و تولید داخل را با هدف کنترل مبداء تا عرضه به اجرا گذاشته شده است و در ادامه با دریافت کد رهگیری تکمیل می شود. وی با تاکید بر اینکه ورود غیررسمی پوشاک و پرداخت نشدن عوارض و حقوق گمرکی کالای قاچاق، توان رقابت را از تولید کننده داخلی گرفته است گفت: حجم پوشاک ته لنجی ابتدا ۶ وانت تعیین شده بود که بعدا به ۲۰ وانت هم رسید و در واقع کل لنج را شامل می شد به این معنی که کل پوشاک وارداتی از این طریق از پرداخت حقوق گمرکی معاف می شد. محرابی افزود : برای اینکه تولیدکننده داخلی به تولید ادامه دهد پیگیری کردیم که واردات پتو، پارچه و پوشاک به این روش مشمول معافیت گمرکی نشود.   وی با اشاره به سهم پوشاک در سبد خانوار و اینکه بعد از غذا مهمترین دغدغه انسانها است، گفت : هزینه بالای تولید و کاهش قدرت خرید مردم در کنار قاچاق باعث تشدید مشکلات این بخش و ناتوانی فعالان و تولیدکنندگان در پرداخت حقوق دولتی اعم از بیمه و مالیات همچنین بازپرداخت تسهیلات بانکی و در نتیجه تعطیلی و فعالیت با ظرفیت پائین بنگاهها شده است. محرابی با اشاره به رشد صادرات صنعت نساجی و پوشاک نسبت به سال ۹۵ افزود: سال گذشته مجموعا ۸۵۰ میلیون دلار انواع محصولات نساجی و پوشاک صادر شد که فرش و کفپوش بالاترین سهم را در میان اقلام صادراتی داشتند. وی گفت : حجم صادرات این بخش در ۹ ماهه امسال به ۷۱۰ میلیون دلار رسید که در مقایسه با صادرات ۶۳۰ میلیون دلاری مدت مشابه در سال گذشته، از رشد ۸۰ میلیون دلاری صادرات محصولات نساجی و پوشاک حکایت دارد. محرابی همچنین به رشد نوسازی ماشین آلات نساجی و پوشاک اشاره کرد و افزود : در ۹ ماهه امسال ۳۴۷ میلیون دلار ماشین آلات وارد کشور شد که در مقایسه با واردات ۱۹۴ میلیون دلاری سال گذشته ۱۵۱ میلیون دلار بیشتر است.   وی با اشاره به رشد ۷ درصدی تولیدات نساجی و پوشاک در ۹ ماهه امسال گفت : سهم صادرات پوشاک از کل صادرات نساجی و پوشاک طی ۹ ماهه امسال حدود ۴۷ میلیون دلار است که اغلب به روسیه، عراق و افغانستان صادر شده است. محرابی افزود : درحمایت از تولید، ارتقاء دانش فنی تولید و طراحی و مد دستورالعملی با هدف ساماندهی واردات پوشاک در سال ۹۵ ازجانب وزیر وقت ابلاغ شد که براساس آن ۲۰ درصد کل پوشاک یک برند وارداتی باید در داخل تولید و ۱۰ درصد این تولید صادر شود. مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک درخصوص تولید برندهای خارجی پوشاک در کشور گفت : تاکنون فقط برندهای پوشاک ترکیه ای در ایران فعالیت می کردند ولی اخیرا ۵۱ برند خارجی از آلمان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، سوئیس، دانمارک، لهستان، انگلستان، کانادا و بلژیک مدارک خود را برای فعالیت در ایران تحویل داده اند که ۲۵ برند از این تعداد موفق به دریافت گواهی برای واردات محصولات خود به ایران از مبادی رسمی شده اند. محرابی با اشاره به عقد قرارداد یکی از برندهای خارجی با ۱۵ واحد داخلی تولید پوشاک افزود: ارزش تولیدات ۷ قرارداد از این تعداد ۱ میلیون ۸۸۰ هزار یورو است که بزودی برای صادرات آماده می شود. وی به ایجاد شهرک تخصصی پوشاک با پیشرفت فیزیکی حدود ۴۰ درصد در حوالی فرودگاه امام اشاره کرد و گفت : در جهت طرح حمایت از تولید، ایجاد شهرکهای تخصصی پوشاک را در دستور کار داریم که براساس برنامه راهبردی قرار شد به ازای هر ۵۰۰ هزار نفر یک شهرک تخصصی ایجاد شود. محرابی افزود : واحدهایی داریم که برای فعالیت به سرمایه درگردش نیاز دارند اما نرخ بالای سود تسهیلات بانکی مانع از رغبت فعالان این بخش برای دریافت تسهیلات شده است. وی با بیان اینکه سهم صنایع نساجی و پوشاک از تسهیلات بانکی با هدف رونق تولید ۶ درصد بود درحالیکه سهم این بخش از کل صنعت ۱۱ درصد است گفت : پیش بینی می شد حداقل ۱۱ درصد این تسهیلات به صنعت نساجی و پوشاک تخصیص داده شود، بالا بودن نرخ بهره بانکی (۱۸) و نداشتن توجیه اقتصادی باعث شد استقبال چندانی ازاین تسهیلات نشود. محرابی افزود : درصدد هستیم تا یارانه سود تسهیلات دریافت کنیم چرا که نرخ سود بیش از ۸ تا ۹ درصد برای فعالان این بخش فاقد توجیه اقتصادی است. ]]> تجارت برون مرزی Sat, 27 Jan 2018 06:07:06 GMT http://www.akhbartejarat.ir/news/4577/۲۰۰-هزار-تن-پوشاک-سالانه-کشور-وارد-یا-قاچاق-می-شود بوئینگ به دنبال خرید امبرائر/ارتش برزیل مخالف است http://www.akhbartejarat.ir/news/4468/بوئینگ-دنبال-خرید-امبرائر-ارتش-برزیل-مخالف به گزارش اخبار تجارت  به نقل از مهر ۴ منبع آگاه به رویترز گفتند، بوئینگ در تلاش است تا بر مخالفت‌های ارتش برزیل با پیشنهاد خرید امبرائر توسط این شرکت، به وسیله ارائه برخی پیشنهادات غلبه کند؛ بوئینگ پیشنهاد داده که حق وتوی استراتژیک دولت برزیل در امبرائر حفظ می‌شود و تضمین می‌شود برنامه‌های دفاعی آن محفوظ بماند. به گزارش منابع رویترز که درخواست کردند برای آن که راحت‌تر در مورد مذاکرات گزارش دهند، نامی از آنها برده نشود، هواپیماساز آمریکایی مجبور شد پس از این که هفته گذشته مقامات برزیلی از ایده تبدیل شدن امبرائر به یک زیرمجموعه شرکت بوئینگ مانند آنهایی که بوئینگ در استرالیا و آنگلستان اداره می‌کند، استقبال نکردند، دوباره به میز طرح‌ریزی و برنامه ریزی خود بازگردد. یکی از منابع رویترز که یک مقام دولتی است، گفت: پیشنهاد ملحق شدن امبرائر که سومین هواپیماساز بزرگ جهان است، به بوئینگ، باعث می‌شود این شرکت در بازار هواپیماهای دارای ۷۰ تا ۱۳۰ صندلی، سهم برتر را به دست آورد و شرایط رقابتی سخت‌تری را برای برنامه هواپیماهای سری C که در سال گذشته توسط بمباردیر کانادا طراحی شده و توسط رقیب اروپایی بوئینگ یعنی ایرباس اداره می‌شود، ایجاد گردد. از هنگام انتشار اخبار مذاکره با بوئینگ در ماه گذشته، سهام امبرائر در بورس نیویورک که ۵۱ درصد سهام این شرکت در آن لیست شده است، ۲۲ درصد رشد کردو کل ارزش بازار این شرکت را به ۴.۶ میلیارد دلار رساند. به گفته یکی از منابع آگاه، پیشنهاد بوئینگ ارزش این شرکت را به ۵ تا ۶ میلیارد دلار خواهد رساند. برنامه‌های بوئینگ با نگرانی‌های برزیل از این که واشنگتن در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک شامل برنامه‌های نظامی و استفاده از تکنولوژی‌های توسعه یافته در این کشور، شامل سیستم‌های کنترل ترافیک ماهواره‌ای و هوایی، حرف آخر را بزند، با مانع روبرو شد. دولت برزیل سهام طلایی امبرائر را در دست دارد که به آن در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک، شامل برنامه‌های نظامی و هرگونه تغییر در منافع تحت کنترل آن، حق وتو می‌دهد. به گفته منابع آگاه بوئینگ حتی حاضر است سهام طلایی دولت در امبرائر حفظ شود، اما این هم برای به دست آوردن این توافق کافی نیست. ]]> تجارت برون مرزی Sat, 20 Jan 2018 05:28:04 GMT http://www.akhbartejarat.ir/news/4468/بوئینگ-دنبال-خرید-امبرائر-ارتش-برزیل-مخالف بازتعریف فرصت مرزنشینان از بازارچه‌ مرزی/دولت نگرانی‌ها رارفع کند http://www.akhbartejarat.ir/news/4436/بازتعریف-فرصت-مرزنشینان-بازارچه-مرزی-دولت-نگرانی-ها-رارفع-کند به گزارش اخبار تجارت به نقل از مهر  گروه استان‌ها- چنور صادقی: ایران اسلامی حدود ۹ هزار کیلومتر مرز آبی و خاکی با ۱۵ کشور جهان دارد، در بین استان‌های آذربایجان غربی با ۸۹۱ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان، کردستان با ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق، ایلام با ۴۲۰ کیلومتر مرز، اردبیل با ۳۸۰ کیلومتر مرز به همراه مرزهای آذربایجان شرقی، کرمانشاه و ... ظرفیتی بی‌نظیر در نیمه غربی کشور به شمار می‌رود. «مرز» یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های هر کشوری محسوب می‌شود و به‌عنوان فرصتی طلایی در بهبود فضای کسب‌وکار و رونق اقتصاد با مبادلات تجاری و اقتصادی به شمار می‌رود«مرز» یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های هر کشوری محسوب می‌شود و به‌عنوان فرصتی طلایی در بهبود فضای کسب‌وکار و رونق اقتصاد با مبادلات تجاری و اقتصادی به شمار رفته و می‌رود، مرز هم چون کاتالیزوری است که می‌تواند سرعت توسعه و اشتغال در استان‌های مرزی را افزایش دهد و می‌طلبد که از این فرصت برای کمک به استان‌های مرزی به شکل بهتری استفاده شود. ویژگی‌های ژئوپلیتیکی، شاخصه‌های فرهنگی و امتیازهای کم‌نظیر اقتصادی مجموعه‌ای از فرصت‌ها را برای این استان‌ها ایجاد کرده است که می‌توان از آن در راستای توانمندسازی روابط بین‌المللی و تجارت خارجی کشور بهره‌گیری کرد. شاخصه‌های ویژه کشاورزی و صنعتی در کنار نزدیکی به بازارهای پرجمعیت خارجی، ظرفیت‌های استثنایی گردشگری برای رونق توریسم بین‌المللی، ویژگی‌های خاص و فراملیتی فرهنگی برای جذب و جلب فرهنگی همسایگان و جغرافیای خاص سیاسی ازجمله ظرفیت‌های کم‌نظیر استان‌های مرزی نیمه غربی به شمار می‌رود که می‌بایست به آن با نگاه فراگیر و در راستای تقویت اقتصاد ملی نگریست. ظرفیت‌های اقتصادی مرزها یکی از کارکردهای مرز در هر منطقه‌ای انجام مبادلات تجاری در آن است و سال‌هاست این کار در استان‌های مرزی هم چون کردستان به‌طور رسمی و غیررسمی انجام می‌شود. وجود مرز فرصتی ارزشمند برای انجام فعالیت‌های تجاری و اقتصادی است و بی‌شک در این زمینه افرادی که سرمایه زیادی در اختیار دارند و آن را در این حوزه هزینه می‌کنند بیشترین بهره را می‌برند و در این میان افرادی که بنیه مالی قوی ندارند هم به مشاغلی همچون کولبری روی می‌آورند تا معیشت خود و خانواده‌هایشان را تأمین کنند. شاید در یک دهه گذشته همچون اکنون مردم اقصی نقاط کشور با واژه کولبر و کولبری آشنا نبودند ولی با اتفاقاتی که در این مدت برای کولبران استان‌های مرزی افتاد و رسانه‌ای شد این قشر در دایره توجه جامعه قرار گرفتند و مسئولان هم وعده‌هایی برای بهبود شرایط  آن‌ها دادند. مسیر شهرهای مرزی کردستان هم چون بانه، سقز، سروآباد و مریوان به‌واسطه کوه‌های سر به فلک کشیده آن زیبایی و چشم‌انداز خاصی دارد که نظاره آن سختی و خستگی راه را از بدن مسافران خارج می‌کند. مشاهده همین صحنه مذکور حاکی از افزایش تعداد کولبران در مناطق مرزی است، کولبرانی که در فصل‌های مختلف سال حتی زمستان علاوه بر سختی راه  در سرما و گرما اجناس و کالاهایی هم چون تلویزیون، لاستیک خودرو، کولر و غیره را بر دوش خود حمل کرده و از مرز و مسیرهای پرپیچ‌وخم کوه‌های منطقه عبور می‌دهند. بازارچه‌های موقت مرزی به‌منظور اشتغال‌زایی و بهبود وضعیت اقتصادی مرزنشینان و بعد از اجرایی کردن طرح انسدادمرزها در استان‌های غربی کشور به‌ویژه استان کردستان ایجاد شد که بسیاری از کارشناسان براین باورند که اهداف تأسیس این بازارچه‌ها محقق نشده است.  بعد از گذشت چندین سال از وجود بازارچه‌های مرزی دستورالعملی مبنی بر تجمیع این بازارچه‌ها صادرشده است که بر اساس آن بازارچه‌های مرزی «گله سوره» و «هنگه ژال» بانه مسدود و در «سیرانبند» تجمیع و در مریوان هم بازارچه «خانم شیخان» مسدود و در «پیران» تجمیع می‌شود. وعده وزیر کشور برای حذف کولبری  ادغام بازارچه‌های مرزی  علاوه بر کردستان  شامل استان‌های آذربایجان غربی، خراسان رضوی، خوزستان و سیستان و بلوچستان هم شده است. حال دولت تصمیم گرفته با اقداماتی همچون صدور کارت پیله‌وری و تجمیع بازارچه‌های مرزی که درنتیجه آن چند بازارچه مسدود می‌شود، کولبری را متوقف کند. چندی پیش وزیر کشور در نشست هیئت نمایندگان اتاق ایران عنوان کرده بود: در دولت تصویب شد تا کولبری‌ها، به‌صورت کلی متوقف شود که البته این آثار امنیتی و اجتماعی ممکن است داشته باشد، اما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که به‌جای اینکه افراد کولبر شده و کرامت انسانی آن‌ها دچار مشکل شود، ۱۵ بازارچه مرزی تدبیر شده و کالاهایی که در آن مناطق وارد کشور می‌شود، عرضه شود. این در حالی است که بیش از ۸۵ درصد از کالاهایی که کولبران می‌آورند، از ایران به کشورهای دیگر رفته و از آنجا دوباره از طریق کولبری وارد کشور می‌شوند. وزیر کشور همچنین در جلسه بررسی آخرین وضعیت قاچاق کالا و ارز در محل این وزارتخانه گفت: با اجرای طرح ساماندهی کولبری تا ۷۰ درصد میزان قاچاق در این مبادی کنترل می‌شود لذا با اجرای این طرح ضمن حفظ کرامت مردم این مناطق از وقوع اتفاقات ناگوار که گاهاً شاهد آن بوده‌ایم جلوگیری می‌شود و مردم آن منطقه بر اساس سازوکار مشخص می‌توانند از طریق بازارچه‌های مرزی و تحت نظارت اقدام به ورود کالا و امرارمعاش کنند. مجید آقا بابایی مدیرکل مرزی وزارت کشور، هم در نشست خبری خود با اشاره به ویژگی‌های آیین‌نامه جدید «ساماندهی مبادله کالا در بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی» هیئت‌وزیران اظهار داشت: بر اساس این آیین‌نامه، ساکنان مناطق مرزی در سیزده شهرستان استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان که حداقل سه سال سابقه سکونت در مناطق مرزی دارند، می‌توانند در ۱۵ بازارچه مرزی به فعالیت اقتصادی و مبادله کالا به‌صورت قانونمند بپردازند تا فعالیت مرزنشینان از کولبری به سمت مبادلات غیررسمی در این بازارچه‌ها تغییر کند. وی در ادامه افزود: ساکنان مناطق محدوده بیست کیلومتری مرزهای غربی کشور در شهرستان‌های پیرانشهر و سردشت در استان آذربایجان غربی، بانه، مریوان و سروآباد در استان کردستان، ثلاث باباجانی، سرپل ذهاب و پاوه در استان کرمانشاه و همچنین ساکنان شهرستان‌های میرجاوه، هیرمند، نیمروز، زهک و سراوان در شعاع ۵۰ کیلومتری استان سیستان و بلوچستان مشمول استفاده از تسهیلات مقرر در آیین‌نامه مذکور هستند. بر اساس این آیین‌نامه هر فرد ماهانه از تخفیف ۵ میلیون ریالی به‌عنوان تخفیف سود بازرگانی برخوردار خواهند شد. مدیرکل مرزی وزارت کشور با بیان اینکه امتیازات دیگری نیز شامل این افراد می‌شود گفت: علاوه بر اینکه مبادله کالا به طریق رسمی و قانونی انجام می‌شود و مسئولیت بازارچه به عهده گمرک است، امکان ترانزیت کالای داخلی فراهم می‌شود و ماهانه ساکنان مناطق مشمول از تخفیف سود بازرگانی برای ورود کالاهای مجاز برخوردار می‌شوند. وی خاطرنشان کرد: افراد مشمول از طریق صدور کارت الکترونیک مرزنشینان، مبادلات رسمی را انجام می‌دهند. آقا بابایی با بیان اینکه هزینه‌های ایجادشده تأسیسات اداری و زیربنایی و تأسیسات موردنیاز واحدهای اجرایی در این بازارچه‌ها و سایر سرمایه‌گذاری‌ها و تأمین کارکنان بازارچه و اداره آن به عهده استانداری‌های چهار استان یادشده است، افزود: دستور لازم به استانداران برای آماده‌سازی هرچه سریع‌تر زیرساخت‌ها صادرشده است. مدیرکل مرزی وزارت کشور تأکید کرد: هدف از اجرای این طرح جلوگیری از آسیب‌پذیری کولبران، حفظ کرامت انسانی مرزنشینان و هدایت و انتقال فعالیت آن‌ها در مسیری قانونی و همچنین افزایش درآمد آن‌هاست. حذف کولبری مستلزم ایجاد سازوکار لازم است نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی هم در ارتباط با حذف کولبری در گفتگو با رسانه‌ها از دولت خواسته در مورد سازوکارهای این اقدام دقت لازم را به خرج دهد تا وضعیت این افراد بدتر از گذشته نشود. سید مهدی فرشادان عنوان کرد: حذف کولبری کار سختی است و ما هنوز سازوکار دولت را برای این امر نمی‌دانیم، قطعاً انجام این کار مستلزم فراهم کردن سازوکار لازم است. وی بیان کرد: اگر ازنظر اقتصادی شرایطی برای کولبران فراهم شود که بتوانند معیشت خود را تأمین کنند و عزت و احترام آن‌ها حفظ شود بی‌شک ما هم از این شرایط حمایت خواهیم کرد. ۳ بازارچه‌ در کردستان تجمیع خواهند شد دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: بازارچه‌های موقت مرزی در سال ۸۸ به‌منظور کمک به معیشت مردم، ایجاد اشتغال و محرومیت‌زدایی و پیشگیری از قاچاق و مهاجرت روستاییان به شهرها ایجاد شد.  رضا میرزایی عنوان کرد: متأسفانه تاکنون اهداف و استراتژی‌های بلندمدتی که دولت در خصوص بازارچه‌های مرزی داشت را نتوانستیم اجرا کنیم و در این راستا به‌طور مطلوب مدیریت نکردیم. وی بیان کرد: چون بازارچه‌های مرزی بعد از مدتی به مرزبانی سپرده شد و قطعاً، نگاه مرزبانی بیشتر حراست از مرزها است نه اقتصادی، به همین دلیل اهداف دولت در این بازارچه‌های مرزی به فراموشی سپرده شد. وی به دستورالعمل دولت در ادغام بازارچه‌های مرزی اشاره کرد و اظهار داشت: طرح تجمیع بازارچه‌های مرزی، بر اساس مصوبه هیئت دولت باید انجام شود. در استان ما بازارچه‌های مرزی «گله سوره» و «هنگه ژال» در شهرستان بانه مسدود و در سیرانبند تجمیع و در مریوان هم خانم شیخان مسدود و در پیران تجمیع می‌شوند. دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان اضافه کرد: طرح مذکور قرار بود از آبان ماه امسال اجرایی شود که به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم این اقدام در استان ما تاکنون انجام‌نشده و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک محقق شود. وی بیان کرد: برای ساماندهی بازارچه‌های مرزی  طرح چرخش کالا در کردستان تهیه و در شورای تأمین استان مصوب شد. میرزایی ادامه داد: بر اساس طرح مذکور تاجران می‌توانند از بازارچه‌های مرزی کالا را به دیگر شهرستان‌های استان هم منتقل کنند و علاوه بر این مصوب شده هر مسافر هم دو کالای اساسی از شهرهای بانه و مریوان خریداری و با خود همراه ببرد. وی بیان کرد: قرار شده برای کسانی که در استخدام دولت نیستند و سابقه سه سال سکونت در روستاهای مرزی را دارند کارت الکترونیکی صادر شود و ماهانه به این افراد معافیت گمرکی به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان اختصاص می‌یابد. وی با بیان اینکه اجناس مشمول معافیت از بازارچه‌های مرزی استان وارد کشور می‌شود، اظهار داشت: ۹۰۰ میلیارد تومان مجوز واردات کالا از بازارچه‌های مرزی ایران است که سهم کردستان ۱۷۵ میلیارد تومان است.  تجمیع بازارچه‌های مرزی مشکلاتی برای کولبران به دنبال دارد  نماینده مردم شهرستان‌های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ادغام بازارچه‌های مرزی از سیاست‌های دولت است، گفت: مردم مرزنشین از اجرای این طرح به دلیل اینکه رفت‌وآمد آن‌ها سخت‌تر خواهد شد، راضی نیستند. منصور مرادی عنوان کرد: می‌طلبد دولتمردان با اجرای طرح مذکور تدابیری هم برای رفع مشکلات ناشی از تردد مرزنشینان هم بیندیشند. وی اظهار داشت: اجرای این طرح تا دو ماه آینده در کردستان به تعویق افتاده تا در این مدت بررسی‌های لازم در ارتباط با نحوه به اجرا درآوردن آن به نحو احسن انجام شود. وی به سخنان وزیر کشور در ارتباط با صدور کارت پیله‌وری اشاره کرد و افزود: مردم ما موافق صدور کارت پیله‌وری نیستند چراکه دغدغه دارند اگر زمانی خدمات‌رسانی و فعالیت این کارت قطع شود، تکلیف آن‌ها چه خواهد شد. در شرایط کنونی که کردستان جزو استان‌های نخست کشور در نرخ بالای بیکاری است و این مسئله در فصل‌های پاییز و زمستان هم یک پله بالاتر می‌رود نگرانی و دغدغه تأمین معیشت هم به‌ویژه در شهرستان‌های مرزی افزایش می‌یابد.  طرح ادغام بازارچه‌های مرزی که درنتیجه آن چند بازارچه مسدود می‌شود هم بر نگرانی مرزنشینان افزوده است و امید می‌رود مسئولان با تشریح کامل این برنامه و در نظر گرفتن جوانب مختلف آن، از نگرانی و استرس مرزنشینان بکاهند. تلاش در راستای تأمین نیازهای مردم ساکن در مرزها از یک‌سو و همچنین برنامه‌ریزی منظم با هدف مقابله با ورود کالاهای قاچاق در قالب‌های مختلف ازجمله دغدغه‌های اصلی است که این روزها در مناطق مرزنشین مطرح می‌شود و به همین دلیل است که مردم انتظار دارند این مسائل با دقت ویژه‌ای موردتوجه قرار گیرد. ]]> تجارت برون مرزی Mon, 15 Jan 2018 10:30:43 GMT http://www.akhbartejarat.ir/news/4436/بازتعریف-فرصت-مرزنشینان-بازارچه-مرزی-دولت-نگرانی-ها-رارفع-کند صادرات خودرو از ترکیه ۱۹.۵ درصد افزایش یافت http://www.akhbartejarat.ir/news/4361/صادرات-خودرو-ترکیه-۱۹-۵-درصد-افزایش-یافت به گزارش  اخبار تجارت به نقل ازمهر آناتولی، صادر کنندگان ترکیه ای خودرو اعلام کردند که صادرات صنعت خودروسازی این کشور در سال ۲۰۱۷ میلادی با ۱۹.۵ درصد رشد در مقایسه با سال ۲۰۱۶ میلادی به ۲۸ میلیارد و ۵۳۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرد. در همین حال انجمن صادرکنندگان صنعت خودرو ترکیه اعلام کرد که فقط در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی صادرات خودرو این کشور با ۶ درصد افزایش به ۲ میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار رسید و سهم صنعت خودروسازی در کل صادرات ترکیه در سال ۲۱۰۷ میلادی ۱۸ درصد بوده است.   میانگین صادرات خودرو ترکیه در سال گذشته میلادی ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار ثبت شده است و صادرات این کشور به آلمان، بزرگ ترین بازار خودرو ترکیه، در سال ۲۰۱۷ میلادی ۴ میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار اعلام شده که در مقایسه با سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۰ درصد افزایش نشان می دهد. همچنین ایتالیا و فرانسه بعد از آلمان به ترتیب در جایگاه دومین و سومین بازار بزرگ صادرات خودرو ترکیه با احتساب رقم ۳ میلیارد و ۱۴۰ میلیون دلار و ۲ میلیارد و ۹۱۰ میلیون دلار قرار گرفتند. بر همین اساس ۱۷.۷ درصد از مجموع صادرات خودرو ترکیه با رقم ۲۲ میلیارد دلار به کشورهای اروپایی گزارش شده است که ۱۷ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۶ میلادی افزایش نشان می دهد. صادرات ترکیه به آمریکای شمالی در چارچوب قرار داد تجارت آزاد در سال ۲۰۱۷ میلادی با ۸۷ درصد رشد در مقایسه با سال قبل از آن به یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون دلار رسید که این رقم برای سال ۲۰۱۶ میلادی ۸۷۷.۰۶ میلیون دلار ثبت شده است. ]]> تجارت برون مرزی Mon, 08 Jan 2018 11:04:29 GMT http://www.akhbartejarat.ir/news/4361/صادرات-خودرو-ترکیه-۱۹-۵-درصد-افزایش-یافت اسامی مفقودین حادثه نفتکش ایرانی منتشر شد http://www.akhbartejarat.ir/news/4343/اسامی-مفقودین-حادثه-نفتکش-ایرانی-منتشر به گزارش  اخبار تجارت به نقل ازمهر ، بر اثر برخورد یک کشتی باری چینی با یک نفت کش ایرانی در سواحل چین ۳۲ نفر خدمه این نفت کش ناپدید شدند که اسامی ۳۰ مفقود شده حادثه نفتکش که ایرانی هستند ، اعلام شد :  مجید قصابی عروجی، مجید نقیان، حسین جهانی هل آباد، احسان ابولی قاسم آبادی، میلاد عنایتی، سعید دهقانی، پوریا عیدی پور، سجاد عبداللهی، محمد کاووسی تکاب، فرید محبی، حامد بهاری هشکوایی، محمدرضا رضازاده ماسوله، مهدی صادقی، حسن رومیانی، محمد پیریائی، بهرام اتحاد، عبدالغنی سامری، ابوذر نظامی، سیدجواد حیدری، علیرضا نجفی فر، علی حیدریه کهن، بهرام پوریایی، یاور افشاری، میلاد عروی، مسلم علیزاده نودهی، عبدالکریم بشارتی پور، امید ضیایی، ایوب مظفری عبدگاه، احسان فرجی و ساقی فعال. دو نفر از خدمه این نفت کش نیز بنگلادشی بودند. این نفت کش با نام سانچی که ازسوی شرکت ملی نفتکش ایران در پاناما ثبت شده است، با ۲۷۵ متر طول، ۵۰ متر عرض و ۱۳.۴ متر آبخور، در سال ۲۰۰۸ میلادی ساخته شده و وزن این کشتی ۸۵۴۶۲ تن و وزن آن در حالت نیمه پر بیش از ۱۶۴ هزار تن بوده است. این نفتکش در تاریخ ۲۴ آذر ۹۶ از ایران راهی بندر دسان کره جنوبی شد و طبق برنامه قرار بود امروز در این بندر پهلو بگیرد اما دچار سانحه شد. گفته می شود، نفت کش سانچی در حالی که از کانالی در دریای شرقی چین عبور می‌کرد، یک کشتی باری چینی از پهلو با وسط آن برخورد کرد و به علت اشتعال بالای میعانات گازی به سرعت منفجر شد. این نفتکش جزو نفتکش های جدید شرکت ملی نفتکش ایران است که حدود ۱۰ سال عمر داشت. ]]> تجارت برون مرزی Sun, 07 Jan 2018 11:50:02 GMT http://www.akhbartejarat.ir/news/4343/اسامی-مفقودین-حادثه-نفتکش-ایرانی-منتشر درخواست باکو برای حضور اقتصادی و صنعتی ایران در آذربایجان http://www.akhbartejarat.ir/news/4193/درخواست-باکو-حضور-اقتصادی-صنعتی-ایران-آذربایجان به گزارش اخبار تجارت  به نقل ازمهر  پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهور در دیدار با رامیز مهدی‌اف، رییس دفتر رییس‌جمهور  و دبیر شورای امنیت کشور آذربایجان، روابط و همکاری های ایران و آذربایجان را رو به گسترش و مثبت ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه امروز شاهد پیشرفت و عملیاتی شدن توافقات و پروژه های مشترک همکاری دو کشور از جمله ساخت کارخانه خودروسازی در آذربایجان و همکاری‌ها در بخش انرژی، حمل ونقل و ترانزیت و صنعتی و تجاری هستیم. رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به ضرورت پیگیری موضوع استفاده از ارزهای ملی برای ایجاد جهش در روابط و همکاری های اقتصادی و تجاری تهران – باکو،  افزود: باید از ظرفیت ها و توانمندی های موجود در دو کشور در راستای گسترش همه جانبه مناسبات تجاری و اقتصادی استفاده کرده و در جهت شناسایی زمینه های جدید همکاری تلاش کنیم. واعظی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده انتقال تجربیات و تکنولوژی خود به جمهوری آذربایجان بوده و برای توسعه روابط و همکاری های سیاسی، فرهنگی، تجاری و اقتصادی و اجتماعی با این کشور هیچ محدودیتی قائل نیست. رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به بحران ها و شرایط حساس منطقه بر ضرورت حفظ هوشیاری و مراقبت از امکان نفوذ تروریست های رانده شده از عراق و سوریه در دیگر کشورهای منطقه تاکید کرد. واعظی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران حل و فصل مسالمت آمیز مناقشات و اختلافات منطقه ای و حفظ تمامیت ارضی کشورهای اسلامی را حائز اهمیت می داند، خاطرنشان کرد: دولت ها و ملت های منطقه می توانند با توسعه روابط دوستانه و برادرانه فرصت مداخله در امور کشورهای منطقه را از بیگانگان سلب کنند. رییس دفتر رییس جمهور  و دبیر شورای امنیت کشور جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار با اشاره به روابط خوب و صمیمانه دو کشور خواستار توسعه همه جانبه مناسبات و همکاری های تهران – باکو و تلاش برای تسریع در اجرای توافقات فی مابین شد. مهدی‌اف با اشاره به اهتمام و تاکید روسای جمهور ایران و آذربایجان بر توسعه هرچه بیشتر روابط و همکاری های همه جانبه، تلاش برای تسهیل شرایط در مسیر گسترش مناسبات را حائز اهمیت دانست. وی با اشاره به قصد آذربایجان برای ایجاد کشت و صنعت مدرن کشاورزی و پارک های صنعتی، خواستار مشارکت و حضور فعالان اقتصادی، کشاورزی و صنعتی ایران در این مراکز شد. دبیر شورای امنیت کشور جمهوری آذربایجان با بیان اینکه ایران و آذربایجان در بسیاری از مسائل منطقه‌ی و بین المللی دیدگاه های مشترکی دارند، بر ضرورت تقویت همکاری نهادهای امنیتی دوکشور در راستای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و تلاش مشترک برای تامین و تحکیم صلح و ثبات در منطقه تاکید کرد. ]]> تجارت برون مرزی Sat, 23 Dec 2017 03:39:28 GMT http://www.akhbartejarat.ir/news/4193/درخواست-باکو-حضور-اقتصادی-صنعتی-ایران-آذربایجان