سایت خبری تحلیلی اخبار تجارت - آخرين عناوين بازار جهانی :: نسخه کامل http://www.akhbartejarat.ir/global_market Wed, 24 Jan 2018 05:34:49 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهیه شده در پایگاه خبری تحلیلی اخبار تجارت http://www.akhbartejarat.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری اخبار تجارت آزاد است. Wed, 24 Jan 2018 05:34:49 GMT بازار جهانی 60 جی‌پی‌مورگان و سیتی‌گروپ تمایلی به حمایت از سهام بیت‌کوین ندارند http://www.akhbartejarat.ir/news/4050/جی-پی-مورگان-سیتی-گروپ-تمایلی-حمایت-سهام-بیت-کوین-ندارند به گزارش اخبار تجارت به نقل از مهر، طبق آنچه فایننشال تایمز با ذکر منابع آگاه نوشته است، بانک‌های بزرگ آمریکا نظیر جی‌پی‌مورگان، سیتی‌گروپ و بانک آو امریکا، از هفته ‌آینده میلادی (فردا) که بورس‌های سی‌بوئه گلوبال مارکتز و سی‌ام‌ای گروپ شروع به تجارت سهام با ارز دیجیتال خواهند کرد، برای مشتریان خود تجارت بیت‌کوین را آزاد نخواهند کرد. گلدمن ساکس و ای‌بی‌ان آمرو هم روز پنج‌شنبه اعلام کرده بودند که با آغاز فروش قراردادهای جدید سهام در روزهای آتی در این بورس‌ها، در نظر دارد برای برخی از مشتریان خود خرید سهام بیت‌کوین را آزاد کند. جی‌پی‌مورگان و سی‌تی‌گروپ به تماس‌های رویترز برای اظهار نظر پاسخی ندادند. سوسیت جنرال و مورگان استنلی هنوز تصمیم خود در این باره را نهایی نکرده‌اند. ]]> بازار جهانی Sun, 10 Dec 2017 04:24:00 GMT http://www.akhbartejarat.ir/news/4050/جی-پی-مورگان-سیتی-گروپ-تمایلی-حمایت-سهام-بیت-کوین-ندارند آغاز فصلی نو در بازار نفت/احتمال افزایش قیمت تا ۷۰ دلار http://www.akhbartejarat.ir/news/3967/آغاز-فصلی-نو-بازار-نفت-احتمال-افزایش-قیمت-۷۰-دلار  به گزارش اخبار تجارت به نقل از مهر محمدعلی خطیبی، کارشناس بین المللی نفت  با بیان اینکه توافق انجام شده بین اعضای اوپک و غیر اوپک مبنی بر تمدید کاهش عرضه نفت به بازارکوتاه مدت است، گفت: با توجه به اینکه این توافق برای مدت یک سال است، نمی توان رفتار بازار نفت را در بلند مدت ارزیابی کرد؛ اما به طور کلی در صورتی که این توافق به طور کامل اجرایی شود، می توانیم انتظارداشته باشیم که بازار طلای سیاه وارد فصل جدیدی شده و توازن را تجربه کند. وی با اشاره به مازار عرضه نفت در بازار طی سال های اخیر ادامه داد:طی سال های گذشته همواره شاهد مازاد عرضه نفت بودیم که همین عدم تعادل، موجب سوق دادن این مازاد عرضه به سمت ذخایر نفتی شد. با کاهش عرضه نفت در قالب توافق بین اعضای اوپک و غیر اوپک، ذخایر نفتی مصرف شد و کاهش یافت. به این ترتیب بازار تا حدی به توازن نزدیک شد. نماینده اسبق ایران در اوپک تصریح کرد: غیر اوپکی ها قصد داشتند حدود یک میلیون بشکه نفت را به بازار تزریق کنند که از این میزان حدود ۶۰ درصد آن متعلق به آمریکا است. با پیوستن روسیه به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت غیر اوپکی به تمدید توافق، می توان گفت که بازار نفت به توازن می رسد و بین عرضه و تقاضا تعادل بر قرار می شود.   خطیبی تمدید توافق کاهش عرضه نفت را ضروری دانست و افزود: با توجه به تصمیم غیر اوپکی ها برای افزایش عرضه نفت، اوپکی ها ناچار به تمدید این توافق بودند چرا که در غیر این صورت با افت قیمت های نفتی مواجه می شدند.   طبق گفته این کارشناس نفتی،  تمدید توافق کاهش عرضه نفت بین اوپکی ها و غیر اوپکی ها در نیمه نخست سال آینده میلادی موجب می شود مازاد عرضه نفت مصرف شود و توازن برقرار گردد ؛ بنابراین در نیمه دوم سال آینده میلادی می توان منتظر افزایش قیمت طلای سیاه باشیم. وی تصریح کرد: به این ترتیب پیش بینی می شود قیمت نفت برای نیمه نخست سال آینده میلادی بین ۶۰ تا ۶۵ دلار و در نیمه دوم از ۶۵ دلار فراتر رفته و حتی کانال ۷۰ دلاری را نیز تجربه کند.  توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای کاهش عرضه نفت، از ژانویه ۲۰۱۷ اجرایی شد و در نشست ۱۷۲ این سازمان، وزیران نفت و انرژی اوپک بار دیگر تصمیم گرفتند توافق اوپک تا مارس ۲۰۱۸ تمدید شود و پس از آن کشورهای غیرعضو اوپک در نشستی مشترک با اعضای این سازمان دوباره متعهد به مشارکت در برنامه جهانی کاهش عرضه شدند. در نشست ۱۷۳ اوپک که روز پنج شنبه برگزار شد این توافق برای یک سال دیگر تمدید شد.   ]]> بازار جهانی Sat, 02 Dec 2017 08:14:04 GMT http://www.akhbartejarat.ir/news/3967/آغاز-فصلی-نو-بازار-نفت-احتمال-افزایش-قیمت-۷۰-دلار سرمایه‌گذاری خارجی چین۴۰ درصد کاهش یافت http://www.akhbartejarat.ir/news/3793/سرمایه-گذاری-خارجی-چین۴۰-درصد-کاهش-یافت به گزارش اخبار تجارت  به نقل از مهر، وزیر تجارت چین اعلام کرد با محدود کردن سرمایه‌گذاری‌های ناایمن خارجی توسط مقامات این کشور، سرمایه‌گذاری برون‌مرزی مستقیم چین در بازه ژانویه تا اکتبر ۴۰.۹ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت و به ۸۶.۳۱ میلیارد دلار رسید. طبق محاسبات رویترز از داده‌های رسمی سرمایه‌گذاری برون‌مرزی در ماه اکتبر نسبت به سال گذشته خود ۲۹.۶ درصد کاهش یافت و به ۸.۲۸ میلیارد دلار رسید. درحالی‌که پکن کنترل سختی بر سرمایه‌هایی که از این کشور خارج می‌شوند وضع کرده است، سرمایه گذاری برون‌مرزی شرکت‌های چینی به شدت افت کرده است. چین اعلام کرد که همچنان به تشویق قراردادهای خارجی مناسب می‌دهد اما به دنبال محدود کردن سرمایه‌گذاری‌های مشکوک به ناامن بودن در دارایی‌ها، هتل‌ها، مراکز تفریحی، کلوپ‌های ورزشی و صنایع فیلم خارجی، با هدف کنترل کامل سرمایه‌های این کشور است. مقامات ارشد رسمی چین اخیرا تاکید کرده‌اند که چین به دنبال افزایش سرمایه‌گذاری برون‌مرزی خود است و از آنجایی‌که این کشور به دنبال ایفای نقش مهم‌تری در اقتصاد جهانی است، شرکت‌های چینی را به توسعه جهانی تشویق می‌کند. طبق اعلام وزارت تجارت، سرمایه‌گذاری در کشورهای شامل پروژه یک مسیر یک کمربند اقتصادی یک مسیر، که یک برنامه توسعه زیرساخت‌ها برای مرتبط کردن آسیا با خاورمیانه و اروپا است، در ۱۰ ماه اول امسال به ۱۱.۱۸ میلیارد دلار رسید. وزارت تجارت اعلام کرد که قراردادهای پروژه یک کمربند اقتصادی یک مسیر، ۱۳ درصد کل سرمایه‌گذاری‌های خارجی را تشکیل می‌دهد، که نسبت به ۸.۳ درصد سال گذشته افزایش یافته است. ]]> بازار جهانی Sat, 18 Nov 2017 14:45:05 GMT http://www.akhbartejarat.ir/news/3793/سرمایه-گذاری-خارجی-چین۴۰-درصد-کاهش-یافت بوئینگ،نمایشگاه هوایی دوبی را با ۱۵ میلیارد قرارداد آغاز کرد http://www.akhbartejarat.ir/news/3712/بوئینگ-نمایشگاه-هوایی-دوبی-۱۵-میلیارد-قرارداد-آغاز   به گزارش اخبار تجارت به نقل ازمهر سی‌ان‌بی‌سی، شرکت هوایی امایریتس دوبی یک سفارش اولیه ۱۵ میلیارد دلاری را برای خرید ۴۰ بوئینگ ۷۸۷-۱۰ جت‌لاینر ثبت کرد. تحویل این هواپیماها از ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد و کل هواپیماهای پهن‌پیکر بوئینگ شرکت امایریتس را به ۲۰۴ فروند خواهد رساند. طبق اعلام رویترز، رییس امایریتس، شیخ احمد بن سعید المکتوم، گفته است که این شرکت هواپیمایی آخرین هواپیماهای پهن‌پیکر با اندازه متوسط بوئینگ را در مقایسه با ایرباس ای ۳۵۰ انتخاب کرده است. در همین حال رییس هواپیماهای تجاری، و مدیر اجرایی ارشد بوئینگ، کوین مک‌آلیستر گفت که تایید و حمایت از ۷۸۷ دریم‌لاینر توسط امایریتس، مشارکت دیرینه این شرکت را گسترش می‌دهد و باعث حفظ بسیاری از مشاغل در ایالات متحده می‌شود. امایریتس در آن‌چه برای رسانه‌ها منتشر شد اعلام کرد که این سفارش جدید باعث ایجاد و حمایت از ۷۸۰۰۰ شغل جدید در صنعت تولیدات هوافضای آمریکا خواهد شد. همچنین طبق اعلام رویترز صبح یکشنبه آذربایجان ایرلاینز هم از سفارش ۵ هواپیمای ۷۸۷ دریم‌لاینر خبر داد. این شرکت هواپیمایی همچنین ۲ هواپیمای پهن‌پیکر باری را هم به این شرکت هواپیماسازی آمریکایی سفارش داده است. همچنین خبرگزاری رویترز با اشاره به سخنان مدیر اجرایی بوئینگ اعلام کرد که ارزش کل این سفارش‌ها با لیست قیمت کنونی حدود ۱.۹ میلیارد دلار است. ]]> بازار جهانی Tue, 14 Nov 2017 04:40:23 GMT http://www.akhbartejarat.ir/news/3712/بوئینگ-نمایشگاه-هوایی-دوبی-۱۵-میلیارد-قرارداد-آغاز ترفند جدید آژانس‌های هواپیمایی برای جذب مشتری/ سودجویی در سایه ضعف نظارت http://www.akhbartejarat.ir/news/3677/ترفند-جدید-آژانس-های-هواپیمایی-جذب-مشتری-سودجویی-سایه-ضعف-نظارت به گزارش اخبار تجارت  به نقل از  میزان، ماجرا از یک پیامک شروع می شود؛ "تور کیش 3 روز و 2 شب فقط 400 هزار تومان" حساب کتاب می کنید میبینید پول بلیت هواپیما و هتل بیشتر از این خواهد شد، با آژانس هواپیمایی مورد نظر تماس می گیرید تا در مورد کم و کیف ماجرا سوال بپرسید؛ پاسخ همه ی سوالات آنها مثبت است و طوری با شما صحبت می کنند که انگار همه چیز بر روال است و به اصطلاح مو لای "درز" آن نمی رود! اما واقعیت ماجرا کمی متفاوت است و با رزرو تور تازه مشکلات برای سفر شروع خواهد شد. اول اینکه آژانس هواپیمایی مذکور بلیت را در زمانی که تعیین شده برای شما نمی فرستد و در خوش‌بینانه ترین حالت بلیت رفت در شب سفر به دست تان خواهد رسید بگذریم که اکثرا با توجه به حجم زیاد مسافران؛ اگر بلیت همان شب سفر هم برسد عموما با غلط تایپی و.. می رسد و باید در استرس و ترس این را داشته باشید که نکند از ورود شما به هواپیما به خاطر اسم اشتباه درج شده بر روی بلیت خودداری کنند. به علاوه زمان رسیدن بلیت برگشت سفر هم احتمالا شب برگشت برای شما در تلگرام ارسال می شود و در آغاز سفر بلیت برگشتی برای شما صادر نخواهد شد. این در حالی است که ممکن است بارها ساعت حرکت شما تغییر می کند؛ یعنی اگر با شما تماس گرفتند و گفتند بلیتی که شما برای ساعت 6 صبح به مقصد کیش از ما خریدید به ساعت 11 صبح تغییر کرد تعجب نکنید چرا که از این اتفاقات بارها تکرار شده است. دلیل این موضوع را زمانی که از رئیس آژانس هواپیمایی مذکور جویا می شویم، اینگونه پاسخ خواهد می دهد: با توجه به قیمت پایین تور برای حداکثری کردن سود مجبوریم تا آخرین لحظه بلیت را رزرو نکنیم، او این مسئول درباره اینکه اگر مسافرعجله داشت و طبق برنامه ریزی خاصی بلیت ساعت 6 صبح را رزرو کرده بود اما در زمان مورد نظر بلیت برای او صادر نشد تکلیف چیست؟ توضیحی ندارد که بدهد؛ لازم است که مسئولان نظارتی در این بخش ورود کنند تا حق مردم بیش از این ضایع نشود. نکته قابل توجه اینجاست که عملکرد آژانس های هواپیمایی از سوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوائی و جهانگردی بررسی می شود که هیچ یک از مسئولین مذکور در این انجمن پاسخگوی شکایات مسافران مبنی بر تخلفات آژانس های هواپیمایی نیستند و این مراکز با سوء استفاده از نبود نظارت پول‌های خوبی به جیب می‌زنند. ]]> بازار جهانی Sun, 12 Nov 2017 06:11:33 GMT http://www.akhbartejarat.ir/news/3677/ترفند-جدید-آژانس-های-هواپیمایی-جذب-مشتری-سودجویی-سایه-ضعف-نظارت چین ۸۳.۷ میلیارد دلار در بخش انرژی آمریکا سرمایه‌گذاری می‌کند http://www.akhbartejarat.ir/news/3647/چین-۸۳-۷-میلیارد-دلار-بخش-انرژی-آمریکا-سرمایه-گذاری-می-کند   به گزارش اخبار  تجارت به نقل از مهر رویترز، دپارتمان تجارت آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد شرکت سرمایه‌گذاری انرژی چین، بزرگترین شرکت برق دنیا طبق ارزش دارایی‌ها،   تفاهم‌نامه همکاری‌ای برای سرمایه‌گذاری ۸۳.۷ میلیارد دلاری در پروژه‌های گاز شیل، تولید برق و محصولات شیمیایی در ویرجینیای غربی امضا کرده است. این تفاهم‌نامه همکاری به عنوان بخشی از دیدار دولت ترامپ از چین صورت گرفته است. این اولین سرمایه‌گذاری خارجی این شرکت جدید انرژی می‌باشد که از ادغام گروه شنهائو، بزرگترین تولیدکننده زغال‌سنگ چین، و گروه گودیان چین، یکی از ۵ شرکت بزرگ خدماتی (آب و برق و گاز) چین، به وجود آمده است. این توافق همچنین بر جاه‌طلبی شرکت سرمایه‌گذاری انرژی چین برای تنوع‌دهی به تجارت خود با بخش‌های گاز و پالایشگاهی، تاکید می‌کند. در بیانیه مربوطه آمده است که سرمایه‌گذاری ذکر شده در طول یک دوره ۲۰ ساله پروژه‌های تولید برق، تولیدات مواد شیمیایی و پروژه‌های مربوط به ذخایر زیرزمینی گاز طبیعی در ویرجینیای غربی را در بر می‌گیرد. ]]> بازار جهانی Thu, 09 Nov 2017 15:11:46 GMT http://www.akhbartejarat.ir/news/3647/چین-۸۳-۷-میلیارد-دلار-بخش-انرژی-آمریکا-سرمایه-گذاری-می-کند استفاده از ارزهای ملی در مبادلات با ۲۰ کشور/پیمان پولی با ترکیه http://www.akhbartejarat.ir/news/3636/استفاده-ارزهای-ملی-مبادلات-۲۰-کشور-پیمان-پولی-ترکیه به گزارش اخبار تجارت به نقل از مهر صدا و سیما، صمد کریمی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما گفت: با ۲۰ کشور تفاهمنامه برای استفاده از ارزهای ملی در مبادلات منعقد شده و با ترکیه و پاکستان پیمان پولی بسته شده است که هم اکنون، در حال اجرا است؛ این در حالی است که از سال ۹۲ بحث پیمان های پولی آغاز شده است و برای کشورهایی که با آنها مبادله اقتصادی داریم، الگوهای پیمان پولی کشور را ارسال کرده ایم، اما تاکنون پاسخی نگرفته ایم. مدیر اداره صادرات بانک مرکزی افوزد: برای پیمان های پولی باید بسترهای لازم ازجمله تحریم نبودن طرف مقابل و امکان باز کردن حساب های ارزی در بانک های دو کشور فراهم باشد؛ این در حالی است که مذاکرات با کشورها درباره انعقاد پیمان های پولی با جدیت بانک مرکزی رو به پیشرفت است. وی تصریح کرد: اکنون فاصله نرخ ارز مبادله ای با نرخ ارز بازار ۱۵.۵ درصد است که در مقایسه با گذشته این فاصله کم شده؛ این در حالی است که در بازار بین بانکی ارزی کشور، دلار وجود ندارد؛ اما در شبکه های صرافی مجاز از دلار استفاده می شود که این عملیات ارزی باید به مرور وارد سیستم بانکی شود. کریمی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی راهبردهای گوناگونی برای پیمان های پولی دارد و بر اساس یک راهبرد حرکت نمی کند. همچنین غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: پیمان های پولی از طرف مسئولان کشور جدی گرفته نشده است؛ در حالی که پیشنهادها از کشورهای دیگر ازجمله ترکیه و روسیه ارائه می شود. وی افزود: اصل پیمان های پولی یک دهه است که مطرح می شود و دولت و بانک مرکزی باید مقدمات انعقاد این پیمان ها را فراهم کند. مصباحی مقدم گفت: نوسان در ارزش پولی دخالتی در موضوع پیمان های پولی ندارد. وی، پیمان پولی را راهکاری برای مقابله با تحریم دانست و افزود: معاونت در قالب پیمان های پولی بر اساس یک شاخص انجام می شود و نوسان ارزش پول نمی تواند به آن خدشه ای وارد کند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بانک مرکزی ظرفیت کارشناسی خوبی برای موضوع پیمان های پولی دارد گفت: گامهای جدی برای انعقاد این پیمان ها از طرف مسئولان برداشته نشده است. همچنین، صمد عزیزنژاد کارشناس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: پیمان های پولی فقط به وسیله پول و ارز اجرا نمی شود، بلکه کیفیت مبادلات نیز در آن دخیل است. وی افزود: پیمان های پولی ابزاری برای مقابله با تحریم‌ها است زیرا آمادگی برای استفاده از پول ملی در مبادلات، انعطاف پذیری کشور را در مقابل تحریم ها افزایش می دهد. عزیزنژاد گفت: بانک مرکزی نوسان ارزش پول ملی را مدیریت کرده و برخی توافقات درباره انعقاد پیمان های پولی بر این اساس است؛ زیرا طرف مقابل به ثبات بازار کشور توجه دارد. وی افزود: در بحث پیمان های پولی باید از پیمان های دو جانبه به سمت پیمان های پولی چندجانبه حرکت و مشکل تراز تجاری را در این پیمانها حل کنیم. این­ کارشناس مرکز پژوهش های مجلس گفت: در پیمان های پولی افزون بر بانک مرکزی، وزارتخانه های دیگر نقش دارند­اما در قانون نقش این وزارتخانه ها مشخص نیست. عزیزنژاد افزود: شکاف نرخ ارز مبادله ای و نرخ ارز در بازار بسیار است و این مسئله منافعی را برای عده ای ایجاد می کند. وی گفت: فاصله نرخ ارز مبادله ای و بازار از سالهای گذشته تا کنون بیشتر شده است زیرا در سال ۹۳ این فاصله ۸ و نیم درصد و اکنون ۱۵ و نیم درصد است. عزیزنژاد افزود: نباید صرافی ها را از عرصه­ مبادلات ارزی حذف کنیم زیرا این مسئله در در زمانی که به آنها نیاز داریم به آنها ضربه می زند. وی گفت: با توجه به اینکه دلار در حال خروج از کشور است و یورو وارد می شود، این مسئله در بازار ارز رانت ایجاد کرده و اگر این رانت از بین برود به نفع کشور است. این­ کارشناس مرکز پژوهش های مجلس افزود: درباره پیمان های پولی به راهبرد بلندمدت نیاز داریم که اگر اتفاقی افتاد بتوانیم جلوی آن را بگیریم. عزیزنژاد گفت: محوریت درباره پیمان های پولی باید با بانک مرکزی باشد. ]]> بازار جهانی Wed, 08 Nov 2017 09:39:47 GMT http://www.akhbartejarat.ir/news/3636/استفاده-ارزهای-ملی-مبادلات-۲۰-کشور-پیمان-پولی-ترکیه جزئیات مصوبه دولت برای مبارزه با تامین مالی تروریسم http://www.akhbartejarat.ir/news/3603/جزئیات-مصوبه-دولت-مبارزه-تامین-مالی-تروریسم به گزارش اخبار تجارت به نقل ازمهر  هیات دولت، آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم را منتشر کرد.  متن کامل این آیین نامه را منتشر می‌کند: هیئت وزیران در جلسه هفتم آبان ماه ۹۶ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، دادگستری و اطلاعات و تأیید رئیس قوه‌قضائیه و به استناد ماده ۱۷ قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم مصوب ۱۳۹۴ آئین‌نامه اجرایی قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد: آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم فصل اول ـ تعاریف ماده ۱ ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند: الف ـ قانون: قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم مصوب ۱۳۹۴ ب ـ پولشویی: بزه موضوع ماده ۲ قانون مبارزه با پولشویی مصوب ۱۳۸۶ پ ـ تأمین مالی تروریسم: بزه موضوع ماده ۱ قانون ت ـ وجوه: هرگونه مسکوک و اسکناس و انواع چک‌هایی که نقل و انتقال آنها مستند نشده و غیرقابل ردیابی باشد (از قبیل چک‌های پشت‌نویس شده توسط اشخاص ثالث، انواع چک‌ پول و چک مسافرتی) و کارت‌های پرداخت بی‌نام، وجوه شامل وجوه نقد ریالی و ارزیابی می‌باشد. ث ـ دارایی: شامل وجوه، دارایی‌های مشهود یا غیرمشهود، منقول یا غیرمنقول به شرح مندرج در مواد ۱۱ تا ۲۲ قانون مدنی به هر نحوی که کسب شده باشد یا دارایی که مدرک و سند اعم از رسمی یا عادی یا رقومی دیجیتالی یا الکترونیکی بر آن دلالت می‌کند. ج ـ اشخاص مشمول: کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی موضوع مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با پولشویی از جمله مؤسسات غیرانتفاعی و خیریه. چ ـ ارباب رجوع: هر شخص حقیقی یا حقوقی اعم از اصیل، وکیل یا نماینده قانونی او که برای برخورداری از خدمات و امتیازات، انجام معامله، نقل و انتقال وجوه و دارایی و تأمین اعتبار و یا انجام هر گونه فعالیت مالی و اقتصادی به اشخاص مشمول مراجعه می‌کند. ح ـ خدمات پایه: خدماتی که طبق مقررات، پیش‌نیاز و لازمه ارایه سایر خدمات توسط اشخاص مشمول می‌باشد و پس از آن ارباب رجوع به منظور اخذ خدمات مکرر و متمادی به اشخاص مشمول مراجعه می‌کنند نظیر افتتاح هر نوع حساب در بانک‌ها، اخذ شماره معاملاتی در بورس اوراق بهادار، اخذ کد اقتصادی، اخذ کارت بازرگانی و جواز کسب. خ ـ شناسایی اولیه: تطبیق و ثبت مشخصات اظهار شده توسط ارباب رجوع با مدارک شناسایی معتبر و در صورت اقدام توسط نماینده یا وکیل علاوه بر ثبت مشخصات وکیل یا نماینده، ثبت مشخصات اصیل به شرح مذکور در بندهای (الف، ب و ج) ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی. د ـ شناسایی کامل: شناسایی دقیق ارباب رجوع به هنگام ارایه خدمات پایه به شرح مذکور در بندهای (د و هـ) آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی. ذ ـ شورا: شورای عالی مبارزه با پولشویی مصرح در ماده ۴ قانون مبارزه با پولشویی. ر ـ فهرست تحریمی: اشخاص حقیقی یا حقوقی که رأساً شورای عالی امنیت ملی در این فهرست قرار گرفته و یا اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌باشند که فهرست آنان به تأیید شورای عالی امنیت ملی نیز رسیده باشد، موضوع قطعنامه ۱۲۶۷ و لواحق آن و نیز قطعنامه ۱۳۷۳، نحوه بروزرسانی فهرست مذکور تابع دستورالعمل جداگانه‌ای است که به تصویب شورا خواهد رسید. ز ـ شناسایی مضاعف: اقداماتی که بر اساس نظر تخصصی مراجع ذی‌صلاح و تأیید شورا علاوه بر شناسایی اولیه و کامل در چارچوب دستورالعمل مربوط به تأیید شورا می‌رسد و برای شناسایی بیشتر لازم است. ژ ـ معاملات و عملیات مشکوک: هر گونه عملیاتی که اشخاص مشمول با در دست داشتن اطلاعات و قراین و شواهد منطقی ظن قوی پیدا کنند که این عملیات به منظور شروع یا ارتکاب تأمین مالی تروریسم می‌باشد. س ـ مالک: هر شخص حقیقی یا حقوقی که وجوه و دارایی به وی تعلق دارد. ش ـ ذی‌نفع نهایی: اشخاص حقیقی یا حقوقی که به طریقی غیر از مالکیت، منتفع و استفاده‌کننده وجوه و دارایی می‌باشند. ص ـ شاغلین مشمول: اشخاصی که معاملات زیادی را به صورت نقدی انجام داده و یا از نظر پولشویی در معرض خطر قرار دارند و مصادیق آنان توسط شورا تعیین می‌گردد، از جمله پیش‌فروشندگان مسکن یا خودرو، طلافروشان، فروشندگان خودرو و فرش‌های گران‌قیمت، فروشندگان اشیاء قیمتی و محصولات هنری گران‌قیمت. ض ـ واحد اطلاعات مالی: واحد موضوع ماده ۳۸ آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی. ط ـ مؤسسات اعتباری: مؤسسات موضوع بند (هـ) ماده ۱ آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی. ظ ـ بانک پوسته‌ای: مؤسسه‌ای که در کشور محل ثبت حضور فیزیکی نداشته و تحت نظارت نبوده و وابسته به هیچ گروه مالی مشمول نظارت نیز نمی‌باشد. منظور از حضور فیزیکی، برخورداری از ساختار و مدیریت معنادار در یک کشور می‌باشد. صرفاً داشتن حضور نماینده محلی یا تعدادی پرسنل رده‌پایین حضور فیزیکی تلقی نمی‌شود. نهاد مسئول برای اعلام فهرست بانک‌های پوسته‌ای، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است. ع ـ ممنوعیت ارایه خدمات: اعمال ممنوعیت بر انتقال، تبدیل و جابجایی وجوه و دارایی به مدت حداکثر ۷۲ ساعت توسط واحد اطلاعات مالی با اطلاع مرجع قضایی. فصل دوم ـ شناسایی ارباب رجوع ماده ۲ ـ اشخاص مشمول موظفند هنگام ارایه هرگونه خدمات پایه نسبت به شناسایی کامل ارباب رجوع اقدام نموده و اطلاعات آن را در سیستم‌های اطلاعاتی خود ثبت نمایند. به کسانی که در فهرست تحریمی قرار دارند، خدمات ارایه نمی‌شود. تبصره ۱ ـ اشخاص مشمول برای ارزیابی خطر (ریسک) باید شرایط ارباب رجوع را در نظر گیرند، از جمله پیشینه ارباب رجوع، شغل، منبع درآمد و دارایی، موطن اصلی و کشوری که در آن اقامت دارد، خدماتی که ارباب رجوع استفاده می‌کند، فعالیت‌های تجاری و سایر شاخص‌های خطر (ریسک) و خطر (ریسک) بالاتر به موجب دستورالعملی است که توسط شورا تصویب می‌شود. ماده ۳ ـ اشخاص مشمول موظفند هویت و مشخصات ابرازری از سوی ارباب رجوع و نماینده وی (ولی، وصی، قیم و وکیل) و در صورت لزوم ذی‌نفع را از طریق تطبیق با اسناد معتبر و برابر ضوابط ابلاغی شورا شناسایی و احراز نمایند. تبصره ـ احراز هویت ارباب رجوع، نمایندگان آنان، مالک و سایر اشخاصی که به نمایندگی از آنان عمل می‌کنند باید با استفاده از اسناد مرجع، اطلاعات و داده‌های مستقل و معتبر و در صورت لزوم از طریق مراجعه به پایگاه‌های اطلاعاتی انجام شود. ماده ۴ ـ ارایه خدمات موضوع قانون توسط اشخاص مشمول به ارباب رجوع در صورتی که قادر به شناسایی آنان نباشند، ممنوع است. ماده ۵ ـ اشخاص مشمول باید مطابق با دستورالعمل‌های صادر شده از شورا و در چارچوب قوانین، در خصوص شناسایی اشخاص دارای خطر (ریسک) بالا اقدامات مرتبط با شناسایی مضاعف را به کار گیرند. ماده ۶ ـ اشخاص مشمول باید در صورت وجود قراین بر وجود ذی‌نفع نهایی از ارباب رجوع خود بخواهند تا نسبت به شناسایی کامل وی اقدام نماید. ماده ۷ ـ اشخاص مشمول باید از ابزارها و سازوکارهای لازم برخوردار باشند که نهادها یا افراد تعیین شده در فهرست تحریمی را مورد شناسایی قرار دهند. فصل سوم ـ پایش مستمر ماده ۸ ـ اشخاص مشمول موظفند نسبت به خدماتی که ارایه می‌دهند و نیز معاملات و عملیات مشکوک ارباب رجوع خود، پایش مستمر انجام دهند. میزان این پایش‌ها باید بر اساس خطر (ریسک) ‌هایی باشد که در فرآیند ارزیابی خطر (ریسک) ارباب رجوع مشخص شده است. برای ارباب رجوع و معاملات با خطر (ریسک) بالاتر، نظارت بیشتر باید انجام شود. ماده ۹ ـ اشخاص مشمول باید سامانه‌هایی برای شناسایی عملیات مالی یا معاملاتی یا الگوهای فعالیت غیرمعقول یا مشکوک در ارتباط با تأمین مالی تروریسم طراحی و راه‌اندازی نمایند. در این خصوص اشخاص مشمول باید ابزارهای نظارتی مناسب را برای کنترل و شناسایی فعالیت‌های مشکوک داشته باشند از جمله با ایجاد وضعیت هشداردهنده در سیستم‌های نظارتی یا اعمال محدودیت برای یک گروه یا طبقه خاص در اجرای ماده ۲ این آیین‌نامه. ماده ۱۰ ـ اشخاص مشمول باید از طریق اطلاعاتی که در فرآیند شناسایی ارباب رجوع به دست آورده‌اند، بتوانند عملیاتی را که معقول و متعارف به نظر نمی‌رسد، به شرح مندرج در تبصره بند (و) ماده ۱ آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی شناسایی کنند. ماده ۱۱ ـ اشخاص مشمول موظفند هر زمان که تغییراتی در فهرست تحریمی صورت می‌گیرد، اطلاعات ارباب رجوع را به بروزرسانی کنند. همچنین لازم است اطلاعات ارباب رجوع را به صورت دوره‌ای بازبینی کنند تا اشخاص دارای خطر (ریسک) بالا و سایر حساب‌های پرخطر (ریسک) خود را شناسایی کرده، آنها را مشمول تدابیر شناسایی مضاعف قرار دهند. فصل چهارم ـ نگهداری سوابق و اطلاعات ماده ۱۲ ـ اشخاص مشمول باید تمامی سوابق مورد نیاز مربوط به معاملات و عملیات مالی اعم از داخلی یا بین‌المللی را حداقل به مدت پنج سال نگهداری کنند تا بتوانند اطلاعات مورد درخواست مراجع ذی‌صلاح را به فوریت ارایه دهند. این‌گونه سوابق باید حاوی اطلاعات کافی وجوه و دارایی (از جمله مبالغ و حسب مورد، نوع ارزهای مورد استفاده در هر معامله) باشد تا امکان بازسازی فرآیند هر یک از معاملات فراهم شود به گونه‌ای که در صورت لزوم، اطلاعات، مدارک و شواهد لازم برای تعقیب قضایی فعالیت‌های مجرمانه قابل ارایه باشد. تبصره ـ در صورت انحلال اشخاص حقوقی مشمول، هیئت تصفیه مربوط نیز موظف به نگهداری اطلاعات و اسناد تا پنج سال پس از رویداد مالی هستند. ماده ۱۳ ـ اطلاعات، سوابق و مدارک باید به گونه‌ای ضبط و نگهداری شوند که در صورت درخواست واحد اطلاعات مالی و سایر مراجع ذی‌صلاح، اطلاعات آن اسناد ظرف دو روز کاری قابل دسترسی باشد. ارایه اصل اسناد و مدارک، در صورت درخواست واحد اطلاعات مالی و سایر مراجع ذی‌صلاح، باید ظرف یک هفته صورت پذیرد. تبصره ۱ ـ مسئولیت جستجو و ارایه اطلاعات و اسناد با شخص حقیقی یا بالاترین مقام اشخاص حقوقی اشخاص مشمول است. تبصره ۲ ـ اطلاعات و اسناد مذکور باید قابلیت بازسازی فرآیند زنجیره معاملات را در صورت نیاز ایجاد نماید. تبصره ۳ ـ این ماده ناقض سایر مقرراتی که نگهداری اطلاعات و اسناد را بیش از مدت یاد شده الزامی ساخته است، نمی‌باشد. فصل پنجم ـ ساختار و نحوه گزارش‌دهی عملیات مشکوک به تأمین مالی تروریسم ماده ۱۴ ـ اشخاص مشمول ماده ۵ قانون مبارزه با پولشویی مکلفند با رعایت مقررات و با توجه به وسعت و گستردگی و حدود مسئولیت سازمانی خود واحدی را به عنوان مسئول مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم به واحد اطلاعات مالی معرفی نمیاند. رئیس واحد باید از مدیران اشخاص مشمول انتخاب شود، واحد اطلاعات مالی می‌تواند در صورت لزوم، بر اساس اهمیت واحد، صلاحیت اعضای واحد مذکور را بررسی و اعلام نظر نماید. رؤسای واحد مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، مسئولیت نظارت بر اجرای تمام وظایف مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، مسئولیت و وظیفه گزارش عملیات مشکوک را بر عهده دارند و این مسئولیت نافی مسئولیت قانونی مقامات مربوط نیست. واحد اطلاعات مالی نسبت به تأیید صلاحیت تخصصی مسئولین مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم اقدام می‌نماید. در خصوص صلاحیت عمومی و امنیتی آنان، مراجع ذی‌صلاح اقدام خواهند کرد. ماده ۱۵ ـ تمامی اشخاص مشمول مکلفند در صورت مشاهده عملیات مشکوک به تأمین مالی تروریسم از طریق واحد مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم خود، با قید فوریت مراتب را به واحد اطلاعات مالی منعکس کنند. فصل ششم ـ توقیف اموال و انسداد حساب‌ها ماده ۱۶ ـ کلیه اشخاص مشمول موظفند در مواجهه با اشخاص مندرج در فهرست تحریمی با فوریت مراتب را جهت مسدود کردن وجوه و توقیف اموال و دارایی آنان به مقام قضایی اعلام کنند. در موارد فوری اشخاص مذکور می‌توانند نسبت به مسدود کردن وجوه و توقیف اموال و دارایی اقدام و ضمن اطلاع به واحد اطلاعات مالی مراتب را با فوریت جهت اخذ دستور قضایی به مراجع ذی‌صلاح قضایی اعلام کنند. تبصره ۱ ـ شورا با تعیین کارگروهی مرکب از نمایندگان وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، اطلاعات، کشور، صنعت، معدن و تجارت، دادگستری و امور خارجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نسبت به تصویب دستورالعمل‌ها اقدام و فهرست تحریمی را برای تأیید نهایی به شورای عالی امنیت ملی ارسال می‌کند. تبصره ۲ ـ واحد اطلاعات مالی موظف است پس از تأیید فهرست تحریمی توسط شورای عالی امنیت ملی و تهیه سازوکار اجرایی مربوط، فهرست تحریمی را بلافاصله به کلیه اشخاص مشمول اطلاع‌رسانی کند. تبصره ۳ ـ اشخاص مشمول در صورت نیاز جهت اجرای مطلوب موارد یاد شده در ماده فوق و حسب اقتضای شغلی، باید سامانه‌هایی برای شناسایی تراکنش‌های غیرمجاز مرتبط با اشخاص مندرج در فهرست تحریمی داشته باشند. ماده ۱۷ ـ واحد اطلاعات مالی در صورت ظن ارتکاب جرم تأمین مالی تروریسم، موظف است به منظور جلوگیری از مخدوش شدن و از بین رفتن آثار جرم تا رسیدگی مراجع قضایی و اقدام ضابطان دادگستری نسبت به اعلام مراتب به مقام قضایی جهت انسداد سریع و موقت حساب و توقیف وجوه و دارایی‌های مرتبط با تأمین مالی تروریسم و جلوگیری از هر گونه نقل و انتقال اموال بر اساس مفاد مقرر در ماده ۵ قانون اقدام نماید. رفع توقیف و انسداد با دستور مقام قضایی خواهد بود. تبصره ـ توقیف شامل کلیه ابزارها و وسایل مورد استفاده در ارتکاب جرم می‌شود. فصل هفتم ـ کارگزاری بانکی ماده ۱۸ ـ مؤسسات اعتباری باید در خصوص برقراری روابط کارگزاری بانکی با مؤسسات مالی درخواست‌کننده، کلیه تدابیر لازم به منظور پیشگیری از تأمین مالی تروریسم را اتخاذ نمایند. ماده ۱۹ ـ مؤسسات اعتباری موظفند جهت پیشگیری از خطر (ریسک) های مربوط به تأمین مالی تروریسم از برقراری روابط کارگزاری با بانک پوسته‌ای خودداری کنند. تبصره ـ برقراری روابط کارگزاری از سوی مؤسسات اعتباری کشور با بانک‌هایی که با بانک پوسته‌ای فعالیت کاری دارند، ممنوع است. فصل هشتم ـ سازمان‌های غیرانتفاعی و خیریه‌ها ماده ۲۰ ـ شورا باید تدابیری اتخاذ نماید که امکان سوءاستفاده از سازمان‌های غیرانتفاعی و خیریه و یا امکان فعالیت در قالب خیریه و مؤسسات غیرانتفاعی برای تأمین مالی تروریسم به وجود نیاید. تبصره ۱ ـ شورا باید با اتخاذ تدابیر مناسب مانع بهره‌برداری از سازمان‌های غیرانتفاعی و خیریه‌ها جهت تأمین مالی تروریسم یا انحراف وجوه تخصیص یافته و اعانات واریز شده و منافع آن به این‌گونه مؤسسات شود و همچنین مانع بهره‌برداری افراد و گروه‌های تروریستی از مؤسسات قانونی به منظور گریز از اقدامات ناظر بر مسدود کردن دارایی‌ها باشد. تبصره ۲ ـ شورا موظف است نسبت به تهیه دستورالعمل‌های مربوط به اجرای این ماده اقدام نماید. فصل نهم ـ آموزش ماده ۲۱ ـ اشخاص مشمول موضوع ماده ۵ قانون مبارزه با پولشویی باید در قالب دستورالعمل‌های مصوب شورا برنامه‌های مستمری برای آموزش کارمندان خود در مورد اجرای سیاست‌ها و رویه‌های مبارزه با تأمین مالی تروریسم برگزار کنند. نیازهای آموزشی بر اساس نیازها و وضعیت خطر (ریسک) اشخاص مشمول در مورد مبارزه با تأمین مالی تروریسم و به ویژه آشنایی با آخرین شیوه‌های تأمین‌کنندگان مالی تروریسم خواهد بود. اشخاص مذکور باید ساختار دوره آموزشی و مطالب آن را بر اساس مسئولیت و وظایف کارکنان تنظیم کنند تا هر یک از کارکنان از دانش کافی و اطلاعات لازم برای اجرای مؤثر خط‌مشی‌ها و رویه‌های مبارزه با تأمین مالی تروریسم برخوردار شوند. کارکنان جدید نیز باید در اولین فرصت پس از استخدام در دوره‌های مربوط شرکت‌ نمایند. دوره‌های یاد شده برای کارکنان اشخاص مشمول در مشاغل ذی‌ربط الزامی است و سوابق دوره‌های مذکور باید در پرونده پرسنلی آنان درج گردد. تبصره ـ اشخاص حقیقی موضوع ماده ۶ قانون مبارزه با پولشویی حسب تناسب شغلی باید اطلاعات لازم برای مبارزه با تأمین مالی تروریسم را کسب کنند. فصل دهم ـ واحد اطلاعات مالی ماده ۲۲ ـ به منظور اجرایی کردن موضوع ماده ۱۴ قانون، شورا موظف است واحد اطلاعات مالی را به نحوی طراحی نماید که اجرای سیاست‌ها و تصمیمات و هماهنگی و اجرای مؤثر این آیین‌نامه و تکالیف مقرر در آن را نیز عهده‌دار باشد. ماده ۲۳ ـ اطلاعات و اسناد گردآوری شده در اجرای قانون و این آیین‌نامه دارای طبقه‌بندی بوده و صرفاً در جهت اهداف تعیین شده در قانون مورد استفاده قرار خواهد گرفت. افشای اطلاعات یا استفاده از آن به نفع خود یا دیگری به طور مستقیم یا غیرمستقیم توسط واحد اطلاعات مالی، مأموران دولتی یا سایر اشخاص مقرر در این قانون ممنوع و متخلفین برابر مجازات‌های مندرج در قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سری دولتی ـ مصوب ۱۳۵۳ ـ محکوم خواهند شد. ماده ۲۴ ـ واحد اطلاعات مالی موظف است در صورت تشخیص عدم انجام تکالیف و تعهدات مقرر در قانون توسط اشخاص مشمول، موضوع را به شورا گزارش کند. ماده ۲۵ ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌تواند در اجرای ماده ۱۶ قانون و سایر قوانین مربوط نسبت به مبادله اطلاعات و همکاری با سایر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی مرتبط اقدام نماید. فصل یازدهم ـ نظارت ماده ۲۶ ـ اشخاص مشمول و به ویژه مؤسسات اعتباری باید با توجه به ساختار سازمانی، نوع فعالیت و پیچیدگی‌های مترتب بر فعالیت‌ها و همچنین خطر (ریسک) ‌های مربوط از نظام‌های نظارتی استفاده کنند که کافی، جامع و کارآمد باشد. برای اجرای نظارت کارآمد، وجود فرآیند نظارت خودکار الزامی است. چنانچه اشخاص مشمول بنا بر شرایط خاص خود امکان نظارت مبتنی بر فناوری اطلاعات را نداشته باشند، باید یک روش جایگزین کارآمد را انتخاب نمایند. تبصره ۱ ـ نظام نظارتی خودکار باید حاوی تمام اطلاعات ارباب رجوع و معاملاتی که به نفع و یا به دستور او انجام شده است، باشد. ضمن اینکه این نظام باید بتواند برای جلوگیری از پولشویی و یا تأمین مالی تروریسم نسبت به فعالیت عملیاتی ارباب رجوع و روابط و تراکنش‌های کاری غیرمعمول گزارش ارایه کند. تبصره ۲ ـ اشخاص مشمول باید کلیه ارباب رجوع خود را از لحاظ خطر (ریسک) برابر دستورالعمل مصوب شورا رتبه‌بندی کنند. تبصره ۳ ـ رؤسای واحدهای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم باید در حدود اجرای وظایف خود به سامانه‌های نظارتی و اطلاعاتی ذی‌ربط دسترسی داشته باشند. تبصره ۴ـ کلیه تدابیر مربوط به نظارت در ارتباط با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در خصوص شعب خارجی اشخاص مشمول و نیز مؤسسات تابعه‌ای که سهام عمده آنها را در اختیار دارند، لازم‌الاجرا است. تبصره ۵ ـ دستگاه‌های نظارتی متولی نظارت بر اشخاص مشمول از قبیل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بیمه مرکزی ایران، سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان حسابرسی موظفند نسبت به حسن اجرای مفاد این ماده در سطح کلیه اشخاص مشمول اقدام لازم را انجام داده و نتیجه را به شورا گزارش کنند. ماده ۲۷ ـ اشخاص مشمول موظفند جهت نظارت بر حسن اجرای مواد مربوط به این فصل ظرف سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این آیین‌نامه، نسبت به تدوین خط‌مشی، رویه و کنترل‌های داخلی از جمله استقرار ترتیبات مناسب مدیریت خطر (ریسک) و یا تطبیق رویه‌ها و مقررات، آموزش مستمر کارکنان، ترتیبات حسابرسی داخلی و انتصاب مأمور تطبیق اقدام کنند. ماده ۲۸ـ اشخاص مشمول موظفند در خصوص کلیه نقل و انتقالات ارز یا وجوه به صورت فیزیکی (همراه مسافر) و یا از طریق مراسلات پستی و یا الکترونیکی و همچنین حواله یا اوراق بهادار رویکرد مبتنی بر خطر (ریسک) (RBA) مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم را اتخاذ و در صورت مشاهده هر گونه معاملات و عملیات مشکوک، مراتب را در اسرع وقت به واحد اطلاعات مالی گزارش کنند. فصل دوازدهم ـ سایر موارد ماده ۲۹ ـ دستورالعمل‌های لازم برای حسن اجرای این آیین‌نامه در چارچوب مقررات مرتبط با سطوح مختلف حسب اهمیت و اولویت موضوع، توسط شورا تصویب و به مبادی، مراجع و اشخاص مشمول و صنوف ذی‌ربط ابلاغ می‌گردد. ماده ۳۰ـ اشخاص مشمول موظفند در چارچوب مقررات، اطلاعات مورد درخواست واحد اطلاعات مالی در موضوع مبارزه با تأمین مالی تروریسم را به نحوی که آن واحد تعیین می‌کند، جهت انجام وظایف محول شده، تأمین کنند. اسحاق جهانگیری ]]> بازار جهانی Mon, 06 Nov 2017 07:26:01 GMT http://www.akhbartejarat.ir/news/3603/جزئیات-مصوبه-دولت-مبارزه-تامین-مالی-تروریسم دارایی‌های تحت مدیریت جهان به ۱۴۵هزار میلیارد دلار می‌رسد http://www.akhbartejarat.ir/news/3531/دارایی-های-تحت-مدیریت-جهان-۱۴۵هزار-میلیارد-دلار-می-رسد به گزارش اخبار تجارت  به نقل از مهرسی‌ان‌بی‌سی، با طولانی‌تر شدن عمر جمعیت جهان، یک صنعت در جهان از برنامه‌های مربوط به بازنشستگی بیشترین بهره را خواهد برد. طبق گزارش پرایس‌واترهوس‌کوپرز (پی‌دابلیوسی)، بخش مدیریت دارایی و ثروت، با عقب نشینی دولت‌ها از کمک به افراد در مدیریت پس‌انداز بازنشستگی، تا سال ۲۰۲۵ داراریی‌های به ارزش ۱۴۵.۴ تریلیون(هزار میلیارد) دلار را مدیریت خواهند کرد. در سال ۲۰۱۶ کل سرمایه‌های تحت مدیریت جهان به ۸۴.۹ تریلیون دلار رسید و آخرین گزارش شرکت «تحول مدیریت دارایی و ثروت» نشان می‌دهد این میزان تا سال ۲۰۲۵ تقریبا ۲ برابر شده و به ۱۴۵.۴ تریلیون دلار خواهد رسید. این به معنای این است که این صنعت شاهد رشد دارایی‌ها با سرعت ۶.۲ درصد در سال خواهند بود و در این میان عملکرد امریکای لاتین و آسیا اقیانوسیه قدرتمندتر خواهد بود. پی‌دابلیو سی در بیانیه‌ای که دیروز منتشر شد گفت: ثروت رو به رشد افراد با ثروت خالص بالا و فراوانی بالای این افراد به علاوه تغییر به سوی مشارکت در پس‌اندازهای بازنشستگی، باعث ایجاد رشدی عظیم در صنعت مدیریت دارایی و ثروت شده است. این گروه مشاور پیش‌بینی می‌کنند، صندوق‌های خرده‌فروشی، شامل صندوق‌های تبادلات تجاری (ای‌تی‌اف) تا ۲۰۲۵ تقریبا ۲ برابر شوند و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های جایگزین نظیر املاک و زمین، وام‌ها و اوراق خصوصی، بیشتر شود. پی‌دابلیوسی گفت که مدیران سرمایه، صندوق‌های بازنشستگی و مستمری بگیری بیشتری را در سراسر جهان مدیریت خواهند کرد. علی‌رغم آینده خوشبینانه مدیران ثروت، پی‌دابلیوسی اشاره می‌کند که آنها مجبور خواهند بود تا برای بقا در این چشم‌انداز جدید تطبیق پیدا کنند. مدیران سرمایه در صورتی‌که خلاقیت داشته باشند می‌توانند از این فرصت عظیم رشد جهانی استفاده کنند. اولوین الکساندر، مدیرکل مدیریت دارایی و ثروت پی‌دابلیوسی می‌گوید: این مساله مرگ و زندگیست. ظرف ۵ تا ۱۰ سال اینده همه چیز بسیار متفاوت خواهد بود و ما شاهد این خواهیم بود که شرکت‌های کمتری سرمایه‌های بسیار بیشتری را با کارایی بیشتر و بسیار ارزان‌تر، مدیریت کنند. پی‌دابلیوسی اعلام کرد که شرکت‌ها باید با دنیای بسیار تکنیکی‌تری تطبیق پیدا کنند و انتظار می‌رود هوش مصنوعی  و پردازش روباتیک دنیای تحقیقات و مدیریت سرمایه و سهام را دگرگون کند. ]]> بازار جهانی Wed, 01 Nov 2017 11:41:31 GMT http://www.akhbartejarat.ir/news/3531/دارایی-های-تحت-مدیریت-جهان-۱۴۵هزار-میلیارد-دلار-می-رسد سهام آسیا تقویت شد/نفت نزدیک به رکورد ۲ ساله باقی ماند http://www.akhbartejarat.ir/news/3477/سهام-آسیا-تقویت-نفت-نزدیک-رکورد-۲-ساله-باقی-ماند به گزارش اخبار تجارت به نقل از مهر رویترز، روز دوشنبه درحالی‌که سهام تکنولوژی با پیش‌سفارش قوی آیفون اکس اپل و سود سرشار شرکت‌های پیشروی تکنولوژی آمریکا شکوفا شدند، سهام آسیایی صعود کرد و نفت با نگرانی از کاهش عرضه حول مقادیر بالای ۲ ساله خود معامله شد. شرکت اپل اعلام کرد که پیش‌سفارش مدل آیفون اکس در دهمین سالگرد این مدل، که در روز جمعه آغاز شده بود به شدت فراتر از انتظار بوده است که این برای شرکت‌های تامین‌کننده قطعات آسیایی نظیر شرکت نمایشگرهای ال‌جی کره‌جنوبی و «شرکت تولیدکننده نیمه رسانای تایوان»، خبری بسیار خوب و مسرت‌بخش است. در واقع سهام تکنولوژی پرسودترین سهام در گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه در خارج ژاپن، ام‌اس‌سی‌آی، بودند. این شاخص با رشدی ۰.۵ درصدی مواجه شد که سهام سامسونگ الکترونیکس پرچمدار آن بود. در شرایطی که پس از موافقت عربستان سعودی برای حمایت از تمدید توافق کاهش تولیدات نفت، قیمت نفت خام برنت به بالاترین سطح خود از جولای ۲۰۱۵ رسیده است، سهام بخش انرژی هم عملکرد خوبی داشتند. نفت برنت، بنچ‌مارک جهانی قیمت نفت با ۴ سنت افزایش به قیمت هر بشکه ۶۰.۴۰ دلار رسید که این بیش از ۳۶ درصد از کمترین مقادیر ۲۰۱۷ بالاتر است. نفت خام تگزاس غرب آمریکا با ۴ سنت افزایش فعلا در بشکه‌ای ۵۳.۹۴ دلار معامله می‌شود. سهام کره ۰.۲ درصد رشد کرد درحالی‌که شاخص اصلی استرالیا ۰.۳ درصد بالا رفت. نیکی ژاپن نزدیک به بالاترین مقدار خود از اواسط سال ۱۹۹۶ تا کنون تثبیت شد. این شاخص تا به حال در ماه اکتبر ۸ درصد جهش کرده است. در شرایطی که سرمایه‌گذاران بر انتخاب رییس فدرال رزرو تمرکز کرده‌اند، و گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که یکی از روسای ایالتی فدرال رزرو به نام جرومی پاول، که کمتر طرفدار افزایش نرخ بهره است، گزینه مورد نظر ترامپ است، شاخص دلار اندکی افت کرد و سود اوراق دو ساله خزانه‌داری هم از رکورد ۹ ساله خود فرور نشست. در اروپا نامعینی‌های سیاسی و تصمیم بانک مرکزی اروپا برای تمدید برنامه محرک‌های مالی خود، بر روی دوشپول واحد اروپا سنگینی کرد و این را به بزرگترین ضرر هفتگی امسال یورو تبدیل کرد. یورو در نرخ برابری ۱.۱۶۱۳ دلار تثبیت شد که فاصله زیادی با ۱.۱۵۷۳ دلار که کمترین میزان آن از ۲۰ جولای است، ندارد. در بازار کالاهای قیمتی هم شاخص طلا، اسپات‌گلد ۰.۱ درصد افت کرد و به قیمت ۱۲۷۰.۷۴ دلار برای هر اونس رسید. ]]> بازار جهانی Mon, 30 Oct 2017 06:02:20 GMT http://www.akhbartejarat.ir/news/3477/سهام-آسیا-تقویت-نفت-نزدیک-رکورد-۲-ساله-باقی-ماند